Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minst fel på japanska bilar och mest på franska

Japanska bilar hade minst fel och franska bilar mest fel när bilägarna betygsatte de 35 mest sålda modellerna efter ett års körning.
Toyota Yaris var en vinnare i Motormännens senaste enkät medan Renault Mégane fick en bottennotering.

Annons
 Det är vanligt att nya bilmodeller har en del barnsjukdomar, säger Motormännens tekniske chef Terje Eklund som en kommentar till Mégane-ägarnas betyg på bilen.
Vanliga fel på den nya modellen är missljud hos bromsar och elektronikstörningar i krockkudde och ABS-bromsar.
 När man inför ny elektronisk teknik kan det bli störningar i början, säger Eklund som också tar BMW:s 5-serie som exempel på en ny modell behäftad med ovanligt många anmärkningar.
Däremot klarade sig nya Opel Astra bättre än tidigare modeller och hamnade på sjätte plats efter Toyota Yaris, Toyota RAV 4, Mazda 6, Nissan Micra och Toyota Corolla.

Generellt bättre
Enkäten omfattar de 35 mest sålda modellerna som hade registrerats som nybilar under perioden oktober 2003 till mars 2004. Den besvarades av 12 154 nybilsägare som hade kört sina bilar under ett år.
 Generellt blir bilarna allt bättre och felen allt färre, säger Eklund.
Däremot har felen ändrat karaktär. Tidigare var det ofta bromsar och kopplingar som orsakade bekymmer. Numera är de mest elektroniken som spökar.
Vanliga fel på svensktillverkade bilar är att Volvo V 70/C 70 har skramlande inredningsdetaljer, oljeläckage och missljud i motorn. Volvo S 60 har elektronikstörningar, gnissel i framvagnen och fukt i baklyktorna.

Verkstadsbesök
Hos Saab 9-3 noteras oljeläckage i motorn, problem med startspärrar och falsklarm, medan Saab 9-5 redovisar oljeläckage i motorn, dålig passform i inredningsdetaljer och problem med klimatanläggningen.
 Det vanligaste felet på japanska bilar är också inredningsdetaljer som lossnar eller missljud från inredningen, men de har nästan aldrig några mekaniska fel eller elektronikfel, säger Eklund.
Kartläggningen visar också att de bilar som tillbringar mest tid i verkstäderna är Renault Mégane, Citroën  3, Audi A 6 och BMW 5-serie.
Det beror både på felens art och kapaciteten på verkstadssidan.

Mer läsning

Annons