Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny färja till Vasa från 1 juli

Den 1 juli startar en färjelinje mellan Sundsvall och Vasa. Tio år efter att färjetrafiken senast upphörde. Det blir en tur i veckan, främst inriktad på godstrafik. — Näringslivet vill ha den här trafiken, säger Börje Lassfolk, vd för Vasarederiet RG-Line.

Annons
Rederiet tror att linjen kommer att öka fraktvolymerna med 15 procent. Det handlar om trävaror, papper och kemiska produkter och företag som SCA, M-real, Metso Paper och Akzo Nobel.
På sikt hoppas rederiet också kunna köra fler turer i veckan.
Det här blir bra för regionen, tror Christer Nilsson, ordförande för Kommunförbundet i Västernorrland.
Förhoppningen är att färjelinjen ska främja godstrafiken mellan öst och väst i hela Mittnorden. Något som EU-projektet North East Cargo Link jobbar med.
Det här kan öppna vägar för näringslivet till både Ryssland, Kina och Japan, kanske via Transsibiriska järnvägen. Det skulle kunna halvera transporttiden till bortre Asien jämfört med att skeppa gods Göteborg, säger Johan Sten som arbetar med projektet.
RG-Links vd Börje Lassfolk anser att den nya linjen har mycket bättre möjligheter än Härnösandsbaserade Botnia Link, som gick i graven.
Ja, eftersom vi redan har trafiken mellan Umeå och Vasa, så har vi en mycket bättre grund att stå på. Vi startar också den nya linjen Sundsvall-Vasa i blygsam skala till en liten kostnad. Dessutom är Tunadalshamnen i Sundsvall en betydligt bättre utgångspunkt än Härnösand, säger Börje Lassfolk.
Han var själv en gång vd för Botnia Link, men hoppade över till det konkurrerande rederiet för tre år sedan.
För att klara passagerartrafiken Vasa-Umeå får RG-Link bidrag från finska staten med 1,2 miljoner kronor.
Annars skulle det inte gå. Vi har bara drygt 100 000 passagerare per år på sträckan, påpekar Lassfolk.
Det blir m/s Kahleberg som ska trafikera Sundsvall-Vasa. Fartyget ska först rustas upp och byggas om så att det kan ta 300 personer, och dessutom upp till 450 personbilar.
Men den som hoppas kunna åka till Vasa för att köpa billig sprit - Finland sänkte ju spritskatten kraftigt den 1 mars - måste bekosta två övernattningar. Man anländer nämligen till Vasa på lördag kväll och då är Alko (finska Systembolaget) stängt.
Ska man inte stanna en hel vecka, så måste man dessutom åka hem via Umeå.
Från Umeå har vi paketresor med övernattningar och vi ska fundera på något sådant även från Sundsvall, säger Börje Lassfolk.

Fakta färjelinje
Start: 1 juli. Året runt-trafik.
Turtäthet: 1 per vecka, fredag-lördag, Vasa-Sundsvall-Vasa. Resan tar åtta timmar enkel väg.
Fartyg: ms Kahleberg, som övriga dagar trafikerar Vasa-Umeå. Fartyget kan ta cirka 1.700 ton gods, 300 passagerare och upp till 450 personbilar.
Rederi: RG-Link som ägs av Rabbe Grönblom. Rederiet äger även ms Casino Express som gick på grund i november, men som nu åter tas i trafik.
Omsättning RG-Link: 91 miljoner kronor år 2004.

Mer läsning

Annons