Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya regler för annonsering i tv

Annons på en del av tv-skärmen och vanliga program på resten. Det kan bli verklighet om radio- och tv-lagsutredningen får som den vill.

Annons
I ett förslag till ändringar i lagen som utredningen lämnat till kulturminister Leif Pagrotsky föreslås fler anpassningar av lagen för att göra det möjligt att använda nya reklamtekniker.
Enligt förslaget ska det alltså bli tillåtet att sända annonser på en del av tv-skärmen samtidigt som redaktionellt material sänds på övriga skärmen men bara om reklamen ersätter traditionella annonsavbrott i direktsända program som pågår oavsett annonsavbrott, till exempel ett maratonlopp eller en Formel 1-tävling.
Utredningen föreslår också att det blir tillåtet att använda virtuell annonsering. Det innebär att befintliga reklamskyltar på till exempel en idrottsarena får bytas ut mot annonser som infogas i tv-bilden med hjälp av datateknik. Men annonseringen får inte verka störande på tittarnas möjlighet att avnjuta programmet, enligt utredarna. Tittarna ska också upplysas om att virtuell annonsering används både före och efter programmet.
Förslag lämnas också på hur ofta och när ett sponsringsmeddelande får lämnas.

Mer läsning

Annons