Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökat tränande ger gymföretag klirr i kassan

Svenska gym har blivit en miljardverksamhet.
Allt fler svenskar tränar och företagen behöver inte konkurrera med varandra i någon större utsträckning.
—  Vår värsta konkurrent är fortfarande sofflocket, säger Anna Iwarsson, generalsekreterare på Friskis & Svettis.

Annons
Allt fler svenskar gå på gym, i alla fall om man ska tro medlemsantalen hos de största aktörerna i Sverige. Överlägset störst i Sverige är Friskis & Svettis med omkring 310 000 betalande medlemmar. Det är en ökning med 13 procent jämfört med i fjol.
 Ända sedan starten har vi ökat varje år. Men år 2003 inleddes en kraftig pik som fortfarande inte har avtagit, säger Anna Iwarsson.

Omsätter halv miljard
Eftersom Friskis & Svettis drivs som en ideell förening med en mängd mindre medlemsföreningar, berättar de inte hur verksamheten går. Men moderföreningen håller just nu på att sammanställa medlemsföreningarnas totala omsättning.
 Enligt de preliminära bedömningarna har vi en årlig omsättning på omkring en halv miljard, säger Anna Iwarsson.
De flesta kommersiella träningsanläggningar drivs fortfarande av små, lokala företagare.
Sveriges och Nordens största kommersiella träningsföretag är Sats Sports Club med en marknadsandel på drygt tio procent. Bolaget har just nu 65 000 betalande medlemmar och 23 helägda anläggningar i Sverige.

Tjänar miljoner
Men det är inte gratis att svettas bort några kilon på en träningsanläggning. Sats tar omkring 5 000 kronor för ett årskort, Friskis & Svettis något mindre.
Och enligt delårsrapporten gjorde Sats första halvåret i år en bra vinst efter finansnetto, 21,4 miljoner kronor för sin svenska verksamhet. Det var en dryg miljon mer än vad man tjänade under samma period i fjol.
 Men jämfört med övriga Europa är priserna i Sverige väsentligt mycket lägre, försvarar sig Andreas Göthberg.
Samtidigt växer omsättningen så det knakar. Halvårsomsättningen steg från drygt 157 miljoner kronor i fjol till 177,3 miljoner kronor i år.
 Antalet betalande medlemmar har under de senaste fem åren vuxit med omkring fem procent per år. Det ser ut att fortsätta så, säger Andreas Göthberg, koncernchef Sats.
Enligt Sats bedömningar, som grundar sig på antalet betalande medlemmar hos de största aktörerna, utnyttjar i dag omkring tio procent av den träningsföra svenska befolkningen träningsföretagens tjänster. Det är betydligt mindre än i England och USA.
 I England tränar mellan 1520 procent och i amerikanska storstäder tränar omkring 20 procent, säger Andreas Göthberg.

Yngre en mogen kundgrupp
Därför märker företagen i branschen fortfarande inte av någon större konkurrens.
 För oss är det viktigare att få nya människor i rörelse, säger Anna Iwarsson.
Andreas Göthberg:
 Det enda kundsegment som kan upplevas som mogen är de yngre. Men samtidigt utgör de så liten del av befolkningen att det inte är meningsfullt att slåss om dem. Därför satsar vi mot att locka till oss nya kunder i stället. Exempelvis företag, som jag tror kommer att bli väldigt viktigt framöver, eller genom att erbjuda barnpassning så att småbarnsföräldrar ska kunna träna.

Mer läsning

Annons