Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen backar — transportstödet höjs igen

Beslutet att sänka transportstödet rivs upp.
Det beskedet lämnade infrastrukturminister Ulrica Messing på torsdagseftermiddagen efter regeringsöverläggningar på Harpsund.

Annons
När regeringen tidigare i sommar med några dagars varsel beslutade att göra besparingar inom det regionalpolitiska området med hundra miljoner kronor så sänktes transportstödet till företag i Norrland med 50 miljoner kronor. Besparingen gjordes för att föra över pengar för att klara notan efter stormen Gudruns härjning.
Beslutet har mötts av en rejäl proteststorm under sommaren från näringslivet i Norrland.
 Det är en av de kraftigaste proteststormarna jag upplevt under min tid i regeringen, erkänner Ulrica Messing.
Bland annat hotade Älvsbyhus att flytta hälften av sin husproduktion från fabriken i Älvsbyn till företagets fabrik i Skåne, som hade betydligt kortare transportväg till kunderna i Mellan- och Sydsverige.
Bara lite drygt en månad efter det att sänkningen av stödet trädde i kraft ger regeringen nu alltså vika för kritiken och river upp sitt beslut.

Messing lättad
 Besparingen på 100 miljoner kronor kommer inte att bli av. Jag är oerhört lättad och ingen är gladare än jag då det nu ser ut som om minskningen av transportbidraget inte längre är nödvändig, säger Messing.
Hon framhåller att det främst är en ljusare bedömning av det statsfinansiella läget som gör att regeringen nu kan dra tillbaka besparingsförslaget.
 Dessutom väntar vi ett positivt besked från EU-kommissionen om ett anslag från solidaritetsfonden för att täcka en del kostnader efter stormens härjningar. Det kommer att röra sig om drygt 700 miljoner kronor. Det tillsammans gör att regeringen nu beslutat att återställa transportstödet såväl vad gäller zonindelning som de nivåer som tidigare gällde, säger Ulrica Messing.

Förhandlar med Volvo
Ett EU-beslut har även gett storföretaget Volvo lastvagnar i Umeå rätt att ta del av transportstödet. Volvo har rätt till 67 miljoner kronor retroaktivt.
 Vi kommer att föra diskussioner med Volvoledningen om betalningen av den retroaktiva delen kan ske under två år och inte enbart under ett år. Det gör att fler företag får möjlighet att ta del av transportstödet, säger Messing.
Nästa år kommer dock det regionalpolitiska stödet att skäras ned med 50 miljoner kronor. Exakt hur det kommer att ske ska regeringen presentera senare.

Mer läsning

Annons