Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordvinst för SJ

SJ gjorde en vinst på 155 miljoner kronor första halvåret — rejält bättre än motsvarande period i fjol.
Den kraftigt stigande vinsten förklaras främst av besparingar. Bland annat har SJ lika många resenärer som tidigare, fast på färre avgångar.

Annons
Järnvägsbolaget SJ har förbättrat resultatet med 130 miljoner kronor jämfört med första halvåret i fjol.
Resultatet för första halvåret är det bästa sedan bolagiseringen 2001. Därmed redovisar SJ en vinst tolv månader i rad, bortsett från januari i år då stormen Gudruns härjningar lamslog södra Sverige. Bolaget överträffar också kravet på lönsamhet som ägaren staten har ställt på bolaget.
Den viktigaste förklaringen till den kraftigt stigande vinsten är besparingar som genomförts.
 SJ mår ganska bra i dag. Vi har en robust ekonomi och vi tjänar pengar, säger styrelseordföranden Ulf Adelsohn.

Tagit marknadsandelar
Resandet är i stort sett oförändrat jämfört med i fjol, men tåget har tagit marknadsandelar från bilen på vissa sträckor. Siffror från Turistdatabasen visar att tåget ökade sin marknadsandel av resandet något under andra kvartalet på den viktiga sträckan StockholmGöteborg. Samtidigt minskade tåget sin marknadsandel på sträckan StockholmMalmö.
Men flyget tog ännu större marknadsandelar, och det var resandet med bil på sträckorna som minskade mest.
SJ:s vd Jan Forsberg framhåller dock att SJ tjänar pengar på båda sträckorna, till skillnad från konkurrenterna som erbjuder flygresor på samma sträckor.

Tuffare reklamkampanjer
För att möta konkurrensen från flyg, bil och buss ska SJ under det kommande halvåret driva tuffare marknadsföringskampanjer. Bland annat ska bolaget visa på tågets konkurrenskraftiga pris jämfört med flyget, enligt Jan Forsberg. Som ett led i den kampanjen ska SJ med start tisdagen den 23 augusti dela ut 13 000 gratis tågbiljetter till flygresenärer vid några av de större flygplatserna i Sverige under några veckor.
 Nu måste vi ta krafttag för att bli ännu mer punktliga. Vi ska ge ännu bättre service, och vi ska framförallt tala om att vi finns, så att människor åker tåg i större utsträckning, säger Ulf Adelsohn om arbetet som ligger framför SJ det kommande halvåret.

Mer läsning

Annons