Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordvinst för Volvo men lastbilarna sänkte börsen

Volvokoncernen redovisar rekordvinst för andra kvartalet i år på 5,3 miljarder kronor.
Men aktien föll då det visar sig att Europamarknaden för lastbilar sviktar, trots framgångar i resten av världen.

Annons
 Det är förvånande att den europeiska marknaden inte följt med den mycket starka utvecklingen i Nordamerika och konjunkturerna i övriga världen. De närmaste kvartalen kommer att bli mycket viktiga, säger koncernchefen Leif Johansson till TT.
Tidigare har Volvo i sina prognoser talat om en uppgång på den europeiska marknaden jämfört med 2004 i intervallet 05 procent för helåret.
 Vi håller fast vid den prognosen, men ligger nu närmare noll, säger Leif Johansson.
 Konsekvenserna av det syns redan genom att man inte längre tar ut övertid och att man har dragit ned antalet extraanställda i fabrikerna, säger Johansson.

Hjälpte inte
Går det trögt i Europa så går det desto bättre för lastbilarna i till exempel Nordamerika. Prognosen räknas upp till omkring 20 procents tillväxt, mot tidigare bedömningar på 1520 procent.
Koncernens vinst på 5,3 miljarder kronor för det andra kvartalet i år kan jämföras med vinsten på 3,9 miljarder kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen ökade med 15 procent till 61,1 miljarder kronor mot 53,3 miljarder kronor i fjol. Volvo Lastbilar redovisade en rörelsevinst på 3,4 miljarder kronor. En ökning med 67 procent jämfört med andra kvartalet förra året, men något sämre än vad analytikerna räknat med.
Men vad hjälpte det att resultatet totalt sett är det starkaste någonsin för Volvo under ett kvartal.

Minskad orderingång
När Stockholmsbörsen öppnade rasade aktien omedelbart. Vid lunchtid hade B-aktien fallit 5,5 procent till 334 kronor.
Oron för lastbilsutvecklingen fick finansmarknaden att dra öronen åt sig. Orderingången minskade under kvartalet med tio procent till 53 miljarder kronor.
 Jag har fått lära mig att säga att marknaden alltid har rätt. Jag har naturligtvis åsikter, men de tänker jag inte avslöja, var Johanssons kommentar till börsutvecklingen.

Bussar
Alla affärsområden utom Volvo Aero ökade försäljningen under kvartalet. Inte minst gladde sig Leif Johansson åt framgångar för Volvo Bussar på marknaderna i Indien och Kina och övriga Asien.
 Det är enorma marknader, där vi räknar med att kunna få en stark ställning, säger han.
Men också i Kina har Volvo problem. Förvisso säljs det lastbilar, men de tillverkas inte i den egna fabriken i Kina som invigdes under 2004, utan skeppas bland annat från Sverige.
 Det kom nya bestämmelser som gjorde att de lastbilar vi skulle tillverka där inte har någon efterfrågan. Fabriken står inte still, men det kommer inte mycket ur den. Över tid ska vi tillverka där också på ett effektivt sätt, säger Leif Johansson.

Mer läsning

Annons