Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SCA dömer ut Vägverkets halkpolicy

/
  • Mathias Westerlund, transportchef inom SCA, kritiserar den försämrade halkbekämpningen hårt.

\"Detta är oacceptabelt\" säger transportchefen Vägverkets nya halkpolicy får nu mycket hård kritik av SCA. – Detta är oacceptabelt. Förare tvingas överge sina timmerbilar vid vägkanten. I går var dessutom ett sladdande släp ytterst nära att ramma en personbil, säger Mathias Westerlund, SCA.

Annons
Han är chef för SCA:s timmertransporter i Västernorrlands och Jämtlands län. Och han är tämligen irriterad.
Vi är mycket besvikna på Vägverket. Det har blivit en kraftig försämring jämfört med i fjol. Det finns sandbilar lastade och klara, men de får inte åka ut, säger Mathias Westerlund.
Han påpekar att industrin i Sundsvall behöver ett kontinuerligt flöde av virke och att det nu börjar se bekymmersamt ut. Av de 60 70 timmerbilar som kör åt SCA i Västernorrland har många stått still denna vecka.
I måndags fick vi bara ut 60 procent av virket, även i tisdags förmiddag hade vi problem och under torsdagen tappade vi ungefär hälften av normal transport, säger Mathias Westerlund.
Anledningen till problemen är den policy som Vägverket nu tillämpar och som ST berättade om i onsdags.
I stället för att sanda så skickar man ut en mätbil som ska avgöra om det är tillräckligt halt. Och oftast konstaterar mätningen att sandning inte behövs, säger Mathias Westerlund.
Det beskedet fick också en förare från Hedströms åkeri, som rattade en timmerbil på väg 331 i går förmiddag. Så han fortsatte turen.
Men mellan Östergraninge och Viksmon fick han möte i en kurva. Trots att han körde långsamt eftersom det var så halt fick han sladd på släpet. Det var bara en hårsmån från att personbilen träffats och vi fått en allvarlig olycka. Chauffören var helt skakis efteråt, berättar Mathias Westerlund.
Han menar att metoden med mätningar kanske fungerar för personbilar, men inte för 60 tons timmerbilar.
Nu blir de en trafikfara. Vägverket måste sätta rätt nivå.
Ingemar Ljunggren, transportchef på SCA, är lika upprörd när ST talade med honom vid 16-tiden igår.
Nu har jag exempelvis en timmerbil stående i Lagfors. Det kan bli så att han får lägga av virket på plats för att ta sig därifrån.
Han berättar att det var lika illa i måndags.
Ändå stämde väderleksprognosen perfekt. Så vi planerade därefter. Varför gjorde inte Vägverket det. I stället skickar de ut mätbilen för att se om det möjligen är tillräckligt halt. Det är jäkligt nonchalant, tycker Ingemar Ljunggren.

Mer läsning

Annons