Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Scania gör ny miljardvinst men framtiden oroar

De svenska buss- och lastbilstillverkarna gör miljardvinster — men säger sig ändå ha problem.
Trots en kvartalsvinst på 1,7 miljarder spår Scania nu dystrare tider på hemmamarknaden.

Annons
Volvokoncernen var först ut med sin kvartalsrapport tidigare i veckan. Trots rekordvinsten på 5,3 miljarder tyngdes rapporten av en sviktande Europamarknad, aktien föll och drog med sig Sveriges andra stora buss- och lastbilstillverkare Scania.
När det på onsdagen så var dags för Scania att presentera sina kvartalssiffror visade det sig att bolaget lyckats höja vinsten mot i fjol med 19 procent till 1 742 miljoner kronor. Aktien, som sedan Volvokoncernens delårsrapport i måndags fallit med omkring 13 kronor, återhämtade sig också något.

Oro för Västeuropa
Ändå signalerar bolagets vd Leif Östling oro för den viktigaste marknaden i Västeuropa.
 Det är lite besvärligt i Västeuropa. Vi har problem med ekonomierna i Tyskland, Frankrike och Italien vilket gör att människor blir försiktiga. Och osäkra tider tillsammans med de höga oljepriserna gör att folk inte konsumerar. Eftersom det är vi som transporterar konsumenternas produkter är vi naturligtvis väldigt känsliga för det, säger Leif Östling till TT.
Ändå är de senaste kvartalssiffrorna för den västeuropeiska marknaden inte nattsvarta. Orderingången var i stort oförändrad mot i fjol och leveranserna av lastbilar steg med nio procent. Dessutom lyckades bolaget kapa åt sig en något större marknadsandel, 13,5 procent mot 13,1 procent under samma period i fjol.

Bättre på sikt
 Men vi är i en period nu när marknaden ligger och hänger och det kommer den att göra både under detta och nästa år. Men sedan kommer rätt höga ersättningsbehov på de bilar vi sålde under slutet av 90-talet, spår Östling.
Som under onsdagen meddelade att han stannar kvar som vd för Scania i ytterligare tre år, till och med den 31 mars 2009.
 Utmaningarna blir att jobba fram nya produkter och en mer kostnadseffektiv struktur i en allt mer globaliserad värld, säger Östling som tror att bolaget kommer att ha behålla den mängd anställda i Europa bolaget har just nu.
Han räknar också med att sektorn "inom några år" ska slå rekordåret år 2000, då registrerades 244 000 nya lastbilar i Europa.
Noterbart är att bolaget under andra kvartalet ökade sin totala omsättning från 14,1 miljarder i fjol, till 16,6 miljarder i år. Orderingången, mätt i antal fordon, uppgick till 16 095 stycken, mot 15 703 i fjol.

Mer läsning

Annons