Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SEB: Bankkontoret där man talar 24 språk

/
  • Jelena Sokina från Riga är både ekonomutbildad och duktig på svenska. Hon trivs med jobbet på telefonbanken.

Hon är favorit hos de SEB-kunder som helst pratar ryska eller lettiska, Jelena Sokina från Riga.
– I dag klarar vi 24–25 språk på telefonbanken, och vi ser gärna fler utrikes födda, säger chefen Karin Tunbratt.

Annons

Mer än var tredje som är född utomlands går i dag utan jobb.

31-åriga Jelena Sokina flyttade med sin dotter till Sverige för fyra år sedan, eftersom hon var arbetslös i Lettland.

Med både företags- och nationalekonomi i bagaget var förutsättningarna ändå rätt goda.

– Sedan har jag pluggat mycket svenska på egen hand, man måste kunna språket på en bra nivå, säger hon, nästan helt utan brytning.

Hon skaffade en praktikplats på Swedbank genom att helt enkelt kliva in och visa upp sitt CV.

I februari började hon på SEB:s telefonbank och hjälper nu kunder på svenska, ryska, lettiska och engelska.

– Det handlar ofta om transaktioner, överföringar och kort som de tappat. Men ibland är det svårare frågor, kanske om företag och då måste jag själv ta reda på svaren först.

Kunder som helst pratar ryska eller lettiska vill ofta ha hjälp med flera saker.

– Det är mycket som är annorlunda i ett nytt land, säger hon.

Jelena Sokina är egentligen överkvalificerad, men säger att hon trivs jättebra.

– Jag har bra kollegor och utvecklas varje dag.

Mer läsning

Annons