Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SEB vill rekrytera 25 personer till

/

SEB i Sundsvall fortsätter att växa.
Nu ska man söka 25 nya medarbetare.
Det innebär att telefonbanken kommer att nå målet 75-80 anställda, och det ett år tidigare än utlovat.

Annons

Det var i fjol höst som SEB startade telefonbanken i Sundsvall, då med 35 anställda. Verksamheten har sedan utökats successivt.

– Vi är 64 anställda i dag och räknar nu med att bli drygt 80. Vi söker 19–20 personer, men hur många vi anställer beror på om vi hittar dem vi vill ha, säger Karin Tunbratt, chef för telefonbanken.

Koncernchefen Annika Falkengren menade att det kan bli ett 100-tal jobb till i Sundsvall då hon invigde det nya kontoret i Inre hamnen i februari.

Mycket talar för att verksamheten fortsätter att växa, men Karin Tunbratt vill inte ställa ut några konkreta löften, även om man är en bit på väg.

Vid första rekryteringen i fjol fick telefonbanken 400 sökande, vid den förra i våras sökte 150 personer till de dussinet jobb som då utannonserades.

– Hittills har rekryteringarna gått bra, det finns många duktiga människor i Sundsvall, säger Karin Tunbratt.

De med ekonomisk utbildning ligger förstås bra till.

– Ja, inom en bank finns en väldig bredd på de frågor man ska hjälpa kunderna med. En del är ganska enkla, andra är betydligt mer komplicerade. Samtidigt är ekonomutbildning inget krav, de nyanställda får först en åtta veckors grundutbildning med teori och praktik, berättar Karin Tunbratt.

Hon betonar att de tittar mycket på personligheten hos den sökande.

– Och vi vill ha en bra blandning, både vad gäller kön, ålder och etnisk bakgrund.

Förutom telefonbanken så söker också SEB Trygg Livs kundcenter 5–6 personer som ska jobba med pensions- och försäkringsfrågor.

– Det gäller både inkommande supportärenden och rådgivning/försäljning, säger Katarina Nordberg, gruppchef på kundcentret.

SEB i Sundsvall har i dag totalt 160 anställda.

Mer läsning

Annons