Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SM-veckan – en ekonomisk seger för Sundsvall

/
  • Besökarna i Sundsvall spenderade mer pengar på hotell, restauranger och handel än vid tidigare SM-veckor.

SM-veckan i Sundsvall i somras blev en ekonomisk seger för Sundsvall.
Besökarna spenderade 66,5 miljoner kronor, enligt beräkningar från HUI Research.

Annons

Därmed var turistomsättningen 20 miljoner högre än när Borås arrangerade SM-veckan i fjol, konstaterar Handelns utredningsinstitut som gör dessa undersökningar på uppdrag av Riksidrottsförbundet.

Läs mer om SM-veckan här.

– Vi fick signaler från besöksnäringen att veckan var fantastisk och siffrorna bekräftar det, säger Maria Åslin, marknadschef på Näringslivsbolaget i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Särskilt siffrorna för handeln och restaurangerna är glädjande. Besökarna spenderade dagligen dubbelt så mycket inom dessa segment som man gjorde i Borås.

Enligt HUI hade Sundsvall 44 000 besökare under SM-veckan, vilket var färre än i Borås och i Halmstad 2013, men övernattningarna var fler och besökarna spenderade mer.

Mediebevakningen satte också nytt rekord. 3 271 artiklar skrevs, enligt mediebevakningsföretaget Retriever. Dessutom sände SVT nära 100 timmar.

Ulf Nilsson, SVT:s projektledare, framhåller främst Stockviks insats och backtävlingen på rullskidor.

Sundsvalls projektledare Elisabeth Byström summerar:

Vi hade som mål att arrangera den bästa SM-veckan hittills, och det tycker jag att vi lyckades med.

Mer läsning

Annons