Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten stor vinnare när bensinpriset skenar över 11 kronor

Statens inkomster för moms på bensin stiger med rekordfart när priset når oanade höjder.
Bara under det senaste dryga året har momsen för bilisterna i Västernorrland ökat med nära 70 miljoner kronor.

Annons
Bensinpumparna är statens bäste fogde, konstaterar Tomas Nilson från Motormännen.
Totalt i landet betyder ett bensinprist på 11 kronor att statens intäkter för moms på bara drygt ett år ökat med cirka 2,5 miljarder kronor.
Det är en enorm skattehöjning, säger han.
Skattebördan i länet har på samma tid som bensinpriset ökat med cirka två kronor ökat från 1 160 000 miljoner till 1 230 000 miljoner kronor. Något som betyder att 65 procent, eller 7,17 kronor om det totala priset på 11 kronor är moms eller skatt.
Momsen på bensinen är en av finansminister Per Nuder käraste inkomstkällor. För varje tioöring som bensinpriset stiger ökar skatteintäkterna med två öre.
Någon större opinion bland de lokala riksdagsledamöterna för att driva frågan om sänkta skatter i vår region tycks inte finnas. Socialdemokraterna och dess stödpartier tycks helst vilja lägga locket på. Här är det lika litet som i övriga landet en lågt prioriterad fråga.
Varken finansministern Per Nuder eller någon annan från finansdepartementet hade tid att debattera med mig, berättar Tomas Nilson.
Att bilisterna är en aldrig sinande kassako råder det ingen som helst tvekan om. Totalt betalar bilägarna årligen 74 miljarder i moms, skatter och avgifter för att äga och köra sina fordon.
Den senaste höjningen med 21 öre av avgifter skedde vid årsskiftet då den socialdemokratiska regeringen med hjälp av stödpartierna miljöpartiet och vänstern drev igenom beslutet. Propåer finns redan om en ny höjning vid nästa årsskifte.
Trots det hisnande höga priset fortsätter ändå bilisterna att köra sina bilar. Under förra året körde enligt SCB landets 4,3 miljoner bilar 6,1 miljarder mil och för att kunna färdas den sträckan tankade de drygt 5,5 miljarder liter bensin. Vid inköpen av bränslet betalade nära 40 000 000 000 kronor i moms och skatt.
Det är dessutom enligt Tomas Nilson en orättvis skatt av flera orsaker. Den slår hårdast mot glesbygder med dåliga allmänna kommunikationer där alternativa val till bilen är få eller obefintliga. I Norrlands inland finns i motsats till Stockholm varken tunnelbana eller pendeltåg och det är glest mellan bussturerna.
De höga skatterna på bensinen slår även enligt honom mot de lägst avlönade.
Många tvingas köra till sina jobb och då får de dra in på mat, kläder eller andra avgifter för att ha råd, påstår han.
Något som enligt honom fått personer med låga löner att fundera över sin situation och den försämring avsin livskvalitet som de upplever.
Många har insett att de inte har råd att jobba, säger Tomas Nilson.

Faktaruta: Fördelningen vid ett pris på 11 kronor
Produkt+marginal3,84
Energiskatt:2,84
Koldioxidskatt:2,12
Moms:2,20
Totalt11,00

Mer läsning

Annons