Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Truckförarnas julklapp: förlorar jobbet

/
  • Oro och ilska. Håkan Westin, fackombudet Lennart Bergsten och Eje Jonasson är tre av de truckförare som trots sin rutin ännu inte vet om de får behålla jobbet efter nyår.
  • På väg ut? Truckförarna i hamnen har hört att hälften av dem ska få gå efter nyår. Men den nya enteprenören Proffice har ännu inte gett något besked.
  • Skiftbyte. Den 1 januari tar Proffice över verksamheten. Truckförarna tror att hälften av dem kommer att få gå, för att sedan ersättas med nytt folk. Olagligt, säger facket.

Tio av de 21 truckförarna i hamnen torde mista jobbet vid årsskiftet. Då tar Proffice över verksamheten. – Ja, det är vad de sagt. Men vi vet ännu inte vilka som får gå, säger Lennart Bergsten, fackligt ombud. Trots att inte ens tre veckor återstår till årsskiftet. – Vilken fin julklapp vi får, kommenterar Lennart Bergsten syrligt.

Annons
Bemanningsföretaget Proffice tänker i stället ersätta de avskedade med andra förare. Men det vore ett brott mot LAS, menar facket och överväger att stämma företaget inför Arbetsdomstolen.
Bland truckförarna är ilskan stor över hur de blir behandlade. Här finns de som kört truck i hamnen i både tio och tjugo år, men den 1 januari kan de stå utan jobb. Kanske kommer beskedet i dag, tisdag.
Det är för bedrövligt att man behandlar personal på det här viset, tycker Håkan Westin.
Ja, det är så jävla dåligt skött. Det är som om det vore 40 år tillbaka i tiden, menar Eje Jonasson.
Alla är oroliga, ingen verkar känna sig säker.
De kommer aldrig att följa LAS, säger någon av förarna.
Bakgrunden till konflikten är följande: BT Sverige, som äger truckarna, har åtagit sig att sköta lastning och lossning åt Tunadalssågen. De anlitar i sin tur Sundsvalls hamn, som är truckförarnas arbetsgivare. Men för några månader sedan sade Sundsvalls hamn upp avtalet från årsskiftet, eftersom verksamheten gick med förlust.
BT Sverige anlitade då Proffice som ny underentreprenör och de tar över verksamheten den 1 januari.
BT lovade då att så många förare som möjligt skulle tas över, säger en truckförare.
Men något sådant löfte har inte getts, menar Christer Forsberg på BT.
Det är upp till Proffice, vi har inte gett några sådana direktiv, säger Forsberg.
Proffice idé är förstås att sänka kostnaderna. De centrala förhandlingarna i fredags gav inget resultat.
Vi erbjöd dem att teckna sågverksavtalet, men de sade nej. Proffice vill gå efter bemanningsavtalet, men det går inte att tillämpa i det här fallet. Efter nyår finns varken avtal eller arbetsscheman. Så hur Proffice ska kunna köra verksamheten lagligt förstår jag inte, säger Leif Sjöberg, förhandlingsombudsman för Skogs- och träfacket.
Truckförarna tror heller inte att verksamheten kommer att fungera om halva styrkan ska tas utifrån.
Leif Sjöberg menar också att Proffice inte kan avskeda truckförare bara för att ersätta dem med andra.
De tar över samma verksamhet och då ska de ta över personalen också, enligt LAS paragraf 6B. Den har gällt i alla andra liknande fall och det finns till och med en AD-dom kring det. Så det är löjligt att påstå att paragraf 6B inte skulle gälla nu, anser Leif Sjöberg.
ST sökte i går representanter för Proffice, som lovade att återkomma. Men något samtal kom aldrig.

Mer läsning

Annons