Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turism viktig för handeln

Shoppingturism är den del av turistnäringen som växer snabbast.

Annons
Det konstaterar Handelns utredningsinstitut i en studie gjord på uppdrag av Turistdelegationen.
Där har man specialstuderat kommunerna Sundsvall, Gävle, Kalmar, Jönköping och Uddevalla.
De är kommuner med stort inflöde av shoppingturister, säger Dennis Bederoff, Turistdelegationen.
Studien tar upp reklamkampanjen Destination Sundsvall och projektet Konferensstaden Sundsvall som lyckade satsningar.
Turism har ett mycket större upptagningsområde än handel och om de två samverkar finns goda förutsättningar, säger Dennis Bederoff.
För att locka fler shoppingturister är det viktigt att profilera sig, anser han.
Det måste finnas ett färdigt svar på frågan: Vad ska jag göra i Sundsvall? Turismen och handeln är också näringar som skapar många nya jobb i dag, påpekar Dennis Bederoff.
Enligt studien var 27 000 personer förra året sysselsatta inom varuhandeln som en effekt av turism. Det är en ökning med 49 procent sedan 1995.

Mer läsning

Annons