Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyngre lastbilar på väg

/
  • Ungefär 12 ton mer kan en 74 tons bil lasta jämfört med dagens timmerbilar. Det minskar både utsläpp och kostnader, menar Skogforsk.

Trafikverket ska nu utreda på vilka vägar i Sverige man kan införa 74 tons lastbilar.
Efterlängtat, tycker Janne Björck, vd för Norrskog.
– Det spelar stor roll för oss. Vi köper ju transporter för 300 miljoner kronor per år.

Annons

Att gå från dagens 60-tons lastbilar till 74 ton skulle innebära att varje bil kan ta betydligt tyngre lass.

– Tyngre bilar skulle göra våra transporter betydligt mer effektiva, menar Janne Björck.

Regeringen påpekar också att 74 tons lastbilar skulle stärka konkurrenskraften hos den pressade åkerinäringen. I veckan gav man Trafikverket i uppdrag att utreda frågan fram till den sista november. Framför allt ska de titta på vilka broar som klarar de tyngre bilarna.

Samtidigt fick regeringen kritik från delar av oppositionen som tycker att regeringen varit saktfärdig i frågan och menar att det mesta redan är utrett.

Skogforsk, som ägs av skogsnäringen och staten, har under snart sex års tid undersökt vad tyngre lastbilar, både 74 ton och 90 ton, skulle innebära.

– Vi har tittat på klimataspekten, trafiksäkerheten och ekonomin, säger Erik Viklund, kommunikationschef på Skogforsk.

När det gäller ekonomin så menar Skogforsk att kostnaden per ton gods och per kilometer skulle bli 5–10 procent lägre med 74 tons bilar och upp emot 20 procent lägre med 90 tons ekipage.

Det skulle även minska koldioxidutsläppen med 10–20 procent. Orsaken är att det då krävs färre bilar för att frakta samma mängd gods, vilket minskar bränsleförbrukningen.

Fordonen på 74 ton är lika långa som dagens lastbilar, men man fördelar vikten på fler hjulaxlar.

– Det gör att vägslitaget inte ökar. Däremot måste man titta på vilken bärighet broarna har, säger Erik Viklund.

Praktiska tester i Norrbotten med 90 tons bilar, som är 30 meter långa, visar att inte heller de påverkar trafiksäkerheten negativt, exempelvis vid omkörningar. Däremot kan deras framkomlighet vara sämre.

Samtidigt fruktar skogsnäringen och andra branscher att regeringen ska införa vägslitageskatten för tunga lastbilar, den som brukar kallas kilometerskatt.

Så torde det också bli, eftersom regeringen helst vill flytta över mer gods till järnväg och båt. Skatten ska även gälla de utländska lastbilarna på svenska vägar.

För två veckor sedan beslutade regeringen att tillsätta en utredning kring hur skatten ska utformas. Tanken är att den ska införas i början av nästa mandatperiod.

– För oss är det viktigt att försöka påverka den frågan nu, innan utredningen kommer med sitt förslag, säger Janne Björck, Norrskog.

Mer läsning

Annons