Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vädret styr utbudet i butikerna

/
  • Sportbutikkedjan Intersport är en av 200 handelsföretag i landet som prenumerar på väderprognoser för att bättre kunna anpassa försäljningen efter vädret. Vid soligt högsommarväder är det bad och lekprylar som lyfts fram på olika sätt.
  • Vackert väder som gjort för sportaktiviteter. Då hamnar kanske gympadojorna på ett strategiskt placerat bord utanför butiken.

Väder och vind bestämmer när, var och vad vi handlar. Många företag inom handeln prenumererar därför på väderprognoser för att kunna anpassa försäljningen efter vädret.

Annons
När solen skiner är det strykande åtgång på drycker, glass och grillkött. Tvättmaskiner, stereoapparater och bilar är vi däremot inte alls lika pigga på att köpa i sommarvärmen, berättar Jan-Olof Eriksson, chef för affärsområdet företag och media på SMHI.
Ungefär 200 företag som är verksamma inom handeln abonnerar på någon av SMHI:s tjänster. Totalt omsätter prognosverksamheten för handeln mellan 7 och 8 miljoner kronor och utgör 10 procent av SMHI:s totala omsättning.

Omväxling förnöjer
Sporthandelskedjan Intersport prenumererar på tiodagarsprognoser.
 Lokalt kan man anpassa aktiviteterna på kort sikt. Förväntas det bli vackert väder kan man göra en aktivitet kring bad- och lekprylar. Vet man att det blir dåligt väder kan man stuva om och placera stövlar och regnplagg på en mer säljbar yta, säger kedjans administrative chef Nils-Ole Ehrstedt.
Enligt hans erfarenhet är det bäst med omväxlande väder. Solsken och värme ett par dagar följt av mulet väder och en skvätt regn.
 En långsiktig värmebölja gynnar inte handeln. Då badar och solar folk bara. Och efter två veckors regn är det ingen som tycker att det är kul att gå och handla längre.

Prognos för strömavbrott
Angela Ljunggren är ICA-handlare på Blidö i Stockholms skärgård, hon följer dagligen väderprognoserna.
 Det gäller ju att få våra leverantörer att förstå att när det är röda solar (på tidningarnas väderkartor) behöver vi mycket varor. De som har sommarställen kommer ut och de får besök av släkt och vänner, säger hon.
När det är riktigt varmt som nu är åtgången särskilt stor på fläskkarré och grillkol. Även halloumiost, mozzarella, frukt och grönsaker går bra. Gummistövlar är det enda som hon säljer mer av när vädret är dåligt.
På vintern är inte vädret lika viktigt för försäljningen i butiken. Men med hjälp av prognoserna går det att se om en storm är på väg.
 Då försöker man förbereda sig på strömavbrott och se till att man inte har för mycket varor hemma, säger Angela Ljunggren.

Mer läsning

Annons