Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket: Vi måste kolla mätutrustningen

/

Vägverket ska undersöka om det är något fel på deras halkmätningar.
Det blir följden av den hårda kritiken från SCA i gårdagens ST.

Annons
Transportchefen Mathias Westerlund menade då att halkbekämpiningen försämrats avsevärt och att timmerbilarna inte kan ta sig fram på de allmänna vägarna.
Är som han säger kan man inte acceptera det, medger Erik Hammarström, drift- och underhållschef på Vägverket i Härnösand.
Vägverket har i vissa områden, bland annat Sundsvall, gjort nya upphandlingar. Det innebär att entreprenören, i detta fall Vägverket Produktion, inte ska sanda i onödan. Därför görs fler friktionsmätningar. Mätningarna avgör om grus- eller saltbilen behöver skickas ut.
Vi måste nu kontrollera om mätningarna görs på rätt sätt och om mätutrustningens värden är korrekta, säger Erik Hammarström.
Samtidigt är han förbryllad.
Om vi inte hittar något fel i mätningarna, så borde timmerbilarna kunna ta sig fram. Tycker chaufförerna att det ändå är för halt, så kanske man måste köra ut några lass grus i alla fall.
Men skulle det ske så ändrar Vägverket egentligen i upphandlingen.
Ja, det blir problem. Därför måste vi ha ett mycket bra beslutsunderlag, eftersom det skulle kunna få konsekvenser i hela landet, menar Erik Hammarström.

Mer läsning

Annons