Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje konsument som köper hemelektronik...

Var tredje konsument som köper hemelektronik eller vitvaror tecknar en extraförsäkring. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av..... Men för många är försäkringen helt onödig. En del av de här försäkringarna är helt värdelösa, säger Nils Ahlén, försäkringsexpert på Konsumentverket.

Annons
När du köper en tv, mobiltelefon eller ett kylskåp erbjuds du en försäkring. "Den täcker allt" är ett vanligt försäljningsargument. Och det går ofta hem.
Det visar den Sifo-undersökning som testföretaget Consumercontent gjort för .... räkning.
Nästan var tredje konsument som köper vitvaror eller hemelektronik tecknar i dag en tilläggsförsäkring. Mest försäkringsbenägna är de yngre konsumenterna. 37 procent av dem i åldersgruppen 15-29 år tecknar en försäkring medan motsvarande siffra för 50-64-åringarna är 18 procent.
Trots att två av tre konsumenter tackar nej till en tilläggsförsäkring är de en guldgruva för en redan het bransch. Omsättningen i branschen ökade med nästan tio procent i fjol och totalt såldes det över nio miljoner vitvaror och hemelektronikprodukter (inkluderar mobiltelefoner och datorer)
Borträknat företagsinköpen betyder det att det såldes minst två miljoner tilläggsförsäkringar i fjol. Och mer ska det bli. Siba har exempelvis ett hemligt internt mål att få 40 procent av kunderna att köpa tilläggsförsäkring.
Försäkringarna är inte alltid lika bra för konsumenterna, menar många kritiker. Det är i första hand på fyra punkter som försäkringarna ifrågasätts:
De tillför inget eller mycket lite. Konsumentköplagen ihop med hemförsäkringen ger ibland till och med ett bättre skydd.
Otydliga villkor.
Den nya konsumentköplagen. Från den första april förlängdes konsumentens rätt att reklamera, från två år till tre år. En klar förbättring för konsumenten.
De är dyra. En videokamera för 5 000- 6 000 kronor kostar runt 700-800 kronor att tilläggsförsäkra.
På Konsumentverket är arbetet med tilläggsförsäkringar prioriterat. I sommar dras ett nordiskt projekt i gång för att se över den allt mer vildvuxna marknaden av tilläggsförsäkringar.
Finns det överhuvudtaget någon anledning att köpa en tilläggsförsäkring?
Det beror helt på. Men man ska verkligen tänka sig för innan. Gå igenom villkoren och kolla vad som täcks av den egna hemförsäkringen. De som skulle kunna ha användning av de här försäkringarna är de som har klåfingriga barn som kanske stoppar kexchokladen i videobandspelaren, säger Nils Ahlén, på Konsumentverket.
Nils Ahléns kritik stöds av en av få vetenskapliga studier, en uppsats vid Karlstads Universitet, som gjorts om tilläggsförsäkringar.
En av uppsatsförfattarna Magnus Auoja ger sitt bästa råd till dem som köper vitvaror eller hemelektronik.
Se till att ha en drulleförsäkring, allrisk eller vad det kan heta beroende på bolag i hemförsäkringen. Många av tilläggsförsäkringarna är som att kasta pengarna i sjön. Ett annat stort problem är att kunskapen om villkoren är väldigt dålig i butikerna. Säljarnas argument brukar vara att det täcker det mesta. Men så är det sällan, säger Magnus Auoja.
En genomgång av de stora kedjornas försäkringar talar inte emot hans slutsatser. Eller vad sägs om följande aktuella villkor hos:
Sibas trygghetsförsäkring "Gäller inte vid stöld eller förlust".
Onoffs försäkring säger sig gälla även vid stöld. Vid närmare studie visar det sig att den enbart täcker stöldsjälvrisken i hemförsäkringen. Har man ingen sådan finns alltså inget stöldskydd.
Experts försäkring "Gäller inte vid indirekt skada" (oklart vad som avses) och är produkten äldre än två år görs ett åldersavdrag på 25 procent.
På Svenska Elektronikförbundet är man irriterad både över den nya konsumentköplagen och kritiken mot tilläggsförsäkringarna.
Tilläggsförsäkringarna har hela tiden varit en nagel i ögat på konsumentvägledare. Och den nya konsumentköplagen kommer att få motsatt effekt mot vad som avser. Den kommer att försämra för konsumenterna, säger Jan Ljuhs, informationschef på Svenska Elektronikförbundet.
Försämra?
Ja, det kan bli så. För med den gamla konsumentköplagen blev det nästan en underförstådd praxis att garantitiden gällde i två år, trots att det egentligen bara var ett år. Nu tror jag att branschen kommer att bli mer strikt och bara ge ett års garanti. Man kommer att kräva mer av konsumenten för att få rätt under det andra och tredje året. Kunden får helt enkelt bevisa mer.
Fredrik Nejman

Undersökningsfakta

1 000 svenskar i åldrarna 15 år och uppåt telefonintervjuades av Sifo i slutet av mars månad. 878 av de tillfrågade hade köpt någon vitvara eller hemelektronikprodukt de senaste 7-8 åren. Gruppens svar visar bland annat att:
Det finns stora geografiska skillnader. Endast 17 procent av smålänningarna tecknade tilläggsförsäkring medan siffran för stockholmarna var 35 procent.
82 procent av kvinnorna säger att de inte haft användning av sin försäkring. Motsvarande siffra för männen är 72 procent.
7 procent av alla i åldrarna 15-29 har blivit bestulna på sina produkter. Motsvarande siffra för alla ålderskategorier är fyra procent.
Män i ålder 50-64 är ganska ointresserade av att teckna en försäkring vid nästa köp. Endast 14 procent svarade ja.

Mer läsning

Annons