Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinstminskning för Oriflame

Vinsten sjönk något för kosmetikaföretaget Oriflame under årets andra kvartal, men resultatet var bättre än väntat.

Annons
Bolaget, börsintroducerat för drygt ett år sedan, bekräftade samtidigt sin prognos för hela 2005.
Vinsten före skatt för andra kvartalet landade på 20,9 miljoner euro. Under samma kvartal i fjol var vinsten före skatt 23,9 miljoner euro.
Försäljningen steg till 168,5 miljoner euro, upp från 155,9 miljoner euro under fjolårets andra kvartal.
Analytiker hade i snitt räknat med en vinst före skatt på 17 miljoner euro och en försäljning på 166 miljoner euro.
Rörelsemarginalen föll från 17 till 11,7 procent. Marginalen väntas under helåret pressas 23 procentenheter till följd av marknadsföringsåtgärder och kostnader för att få fart på verksamheten i Ryssland och Kina.
Oriflame, som i april varnade för en resultatförsämring under första halvåret, konstaterar i rapporten att omsättningen på den viktiga ryska marknaden ökade i linje med verksamheten i resten av regionen. Regionens omsättning steg med fem procent till 73,4 miljoner euro.
När intåget på den kinesiska marknaden får börja kan Oriflame dock inte slå fast. Siktet är inställt på första halvåret 2006, men än så länge saknas tillstånd.

Mer läsning

Annons