Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo ökar när andra minskar

Volvo ökar när marknaden minskar, enligt statistiken för Europas personbilsförsäljning under perioden januari-maj i år.

Annons
Volvo sålde 115 016 personbilar, 3,6 procent mer än under motsvarande period 2004. Marknaden totalt minskade med 2,4 procent.
Saab hamnade på minus med 32 493 bilar, 6,0 procent sämre än januari-maj 2004.
Ser man enbart till maj månad så hade båda de svenska märkena bekymmer. Volvo minskade med 7,2 procent till 21 401 sålda bilar, medan Saab dalade hela 11,9 procent till 6 532.
En handfull märken minskade mer, däribland Mercedes som tappade 12,7 procent till 53 870. Även perioden januari-maj minskade Mercedes kraftigt, till 283 187 eller minus 7,9 procent.
BMX ökade med hela 22,7 procent för maj och 17,7 procent för årets första fem månader till totalt 272 847.
Audi ökade med 17,2 procent för maj och med 12,4 procent för januari-maj till 270 388.
Störst ökning av alla har Kia, med 65,4 procent för årets fem första månader till 91 169 sålda bilar. Fiat minskade med 22,6 procent till 319 625.
Krisdrabbade brittiska MG Rover tappade 88,2 procent av sin försäljning i maj med 1 214 sålda bilar.
Siffrorna redovisas av den europeiska branschorganisationen Acea.

Mer läsning

Annons