Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elev: Inför naturbruk i grundskolan för att rädda landsbygden

Dagens svenskar har väldigt lite kunskap om hur Sveriges jordbruk fungerar. Frågar du en medelålders person är det inte säkert att hen kan svara på var morgonens havregrynsgröt kommer ifrån. Väljer man Naturbruksprogrammet på gymnasiet ingår kursen Naturbruk och Djuren i naturbruket, men är det inte tråkigt att bara den lilla del som väljer att läsa den utbildningen får lära sig om hur Sveriges lantbruk är uppbyggt? Borde inte naturbruk ingå i grundskolan?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Sverige är i grund och botten ett jord- och skogsbrukssamhälle, vi började odla och så utvecklades jordbruket. I jordbruket var även djuren viktiga, när vi började använda oxen som redskap för att plöja åkrar gick vi ännu ett steg längre i utvecklingen. Nu drivs Sveriges lantbruk av fordon och de få eldsjälar som faktiskt orkar hålla igång bruket. Skogsbruket är också något vi i Sverige har en stor nytta av då faktiskt hela 55 procent av Sverige är skog.

Naturbruket är en av Sveriges största ekonomiska resurser och bönderna behövs för en levande landsbygd. Att folk saknar kunskap leder till att jordbruksnäringen riskerar dö ut. Vi ska vara rädda om vårt kulturarv. Att ungdomar får lära sig naturbruket i skolan ger dem en ökad insikt i jordbruket, hur lantbruksdjur kan gynna oss och hur vi bör nyttja dem till fullo. Om några generationer kan de som hade naturbruk som en obligatorisk del i grundskolan förändra och förbättra djurlagarna.

Som naturbrukselev hör jag hela tiden om att landsbygden håller på att dö och att vi måste upplysa människor om att prioritera lantbruket. För mig är kunskap om lantbruket grundläggande eftersom det är en så viktig del av vår historia och har så stor betydelse för vår ekonomi. Så varför skulle inte naturbruk vara en självklar del av läroplanen för grundskolan? Jag förstår att det kan vara krångligt att helt lägga om läroplanerna men det är verkligen inte så mycket begärt att införa några fler timmar exempelvis i ämnena hemkunskap, slöjd och SO. Vi skulle kunna lägga en del av kursplanen i hemkunskap på att läsa om Sveriges matproduktion, vi kan läsa om Sveriges naturbrukshistoria i SO ämnet och vi kan tillverka saker i lin på slöjden. Alla dessa delar går tillbaka till det svenska naturbruket, så varför vore det olämpligt att integrera det i läroplanen? Vi borde ju egentligen sträva emot att förankra så många ämnen som möjligt i vår egen kultur.

Jag vill sprida kunskapen om att bland annat maten inte bara kommer ifrån Ica, utan att det finns en hel industri bakom som vi måste gynna. Det är vetenskapligt bevisat att till exempel svenskt kött har minst antibiotika i sig på grund av våra strikta lagar. Men om vi inte lär våra framtida generationer om hur mycket svenska djur- och lantbruksindustrierna gynnas av att de är motiverade att köpa svenskt kött så kommer vi behöva köpa från länder som Spanien som fullkomligt proppar i sina kor antibiotika. Är det livet vi vill leva? Vi kan motverka det genom att hålla kunskapen om det svenska lantbruket levande.

Naturbrukselev

Läs även:

"Dessa bönder är då nå eländes härk" – men tänk på bonden nästa gång du rullar köttbullar

Övergödningen ett problem – men svårt tro att enskilda avlopp är den stora boven

Klimatförändringarna kan tvinga oss till det förgångna – ett liv utan kyl, frys och andra bekvämligheter

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel