Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever ska få fart på ekologisk försäljning

Några klipper och klistrar, andra bollar idéer och tankar. Men de jobbar mot samma mål – att övertyga juryn om att just deras idé är vinnande.
– Det är entreprenörskap som eleverna jobbar med, säger Anette Andersson.

Annons

I november förra året fick eleverna i årskurs sex besöka Ica-handlaren Thomas Wikström för att få veta mer om hur en mataffär fungerar. Fyra månader senare är det eleverna som berättar för Thomas Wikström hur man kan göra för att sälja mer utav de ekologiska produkterna i hans sortiment.

Innovation Camp kallas det projekt som Ung Företagsamhet driver. Normalt brukar det rikta in sig till elever på gymnasienivå.

Men nu får Matfors sexor vara med som testpiloter när projektet tar steget in i grundskolad. Ett projekt som knyter samman näringsliv och studier.

För Matfors sexor innebar det att göra en marknadsundersökning och sedan välja ut en ekologisk produkt i Ica supermarket Matfors sortiment. Sedan fick de ta fram ett koncept och fakta att presentera inför en jury.

De 86 eleverna delades in i totalt 20 grupper. Tillsammans fick de träna på samarbete och ge utlopp för sin kreativitet. Något som Anette Andersson, projektledare för Ung Företagsamhet Västernorrland, tycker är viktigt.

– Barn är jättekreativa, men det är nästan som om det arbetas bort när de blir äldre, säger Anette Andersson.

Alva Sundlöf och hennes grupp prisades av juryn för sina personliga reflektioner kring ekologiskt tänk och deras tankar för hur man kan sälja mer ekologiskt, i deras fall, rörsocker.

– Vi har frågat på Ica om vad som säljer bäst och utgått från det, säger eleven Alva Sundlöf.