Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Emil vill bli snabbast i Europa

När Emil Eriksson trycker ner gaspedalen släpper han lös 1 300 hästkrafter i sin bil. I fjol slog han svenskt rekord i världens snabbaste motorsport.
I vinter har han och hans racingteam trimmat bilen på nytt, och nu siktar Emil på att bli Europamästare.

Annons

Han åker naturligtvis inte omkring med 1 300 hästkrafter i vanlig trafik. Nej, mellan hemmet i Östtjärn, Allsta, och jobbet i Kvissleby kör Emil Eriksson en ganska normal Chevrolet Pickup. Och följer hastighetsgränserna så noggrant han kan.

– Ja, jag kör ganska lagligt och lugnt till vardags. Man får inte blanda ihop tävling och vanlig trafik, försäkrar Emil och skrattar.

Det är på dragracingbanan han släpper lös hästkrafterna. Det sker i hans tävlingsbil, som har en USA-byggd V8-motor av GM-modell. På 7,2 sekunder kan den vara uppe i 310 kilometer i timmen och det känns ordentligt för den som sitter i bilen, intygar Emil.

– Det är en fruktansvärd acceleration, och så ska man hinna få in fem växlar på de sju sekunderna också, berättar Emil.

Dragracing är världens snabbaste motorsport och går ut på att köra en engelsk mil, alltså 402,33 meter, på snabbast möjliga tid. I fjol klarade Emil Eriksson sträckan på 7,25 sekunder och slog därmed svenskt rekord. Nu är det rekordet slaget men Emil har gott hopp om att erövra det igen. Men det stora målet i år handlar om att bli Europamästare i sin tävlingsklass.

– Jag tror att jag har goda chanser att lyckas. Jag har ett jäkligt bra team bakom mig och en jättebra bil, säger Emil.

Racingteamet som hjälper honom att skruva och trimma bilen består av Robert Söderkvist, Martin Åberg och Jimmy Sundin. Mekandet är egentligen enda möjligheten att förbereda sig inför nästa tävling, för i Sundsvall finns inga möjligheter att körträna. Visst finns det en motorstadion i Sättna, men körningen ger så pass höga bullernivåer att det kräver särskilt tillstånd vid varje tillfälle.

– Det är skittufft att inte kunna träna. Det gäller att se till att bilen är riktigt snabb, att alla delar håller och att man har fokus inför varje tävling, säger Emil.

Fritiden är alltså fylld av motorer för Emil, men det är även jobbet – han jobbar som verkstadschef på åkeriet Sundsvalls Mark och Transport. Motorintresset kommer från pappa Inge, som drivit bilverkstad och numera har entreprenadfirma.

– Farsan har lärt mig alla grunder när det gäller att skruva, säger Emil, som är mycket tacksam för allt stöd han fått från sina föräldrar under årens lopp.

310 kilometer i timmen på tävlingsbanorna – men vad är det saktaste du åkt?

– Det var nog när vi skulle genom Stockholm en gång, på väg till en tävling, i en gammal buss som krånglade och kokade. Det blev rena krypkörningen. Då blir jag stressad, usch! Jag vill att det ska hända saker och vara tempo och fart.