Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"En korv med bröd plus en våffla, tack"

För ett år sedan tog ett Sundsvallspar över Vängåvans grill och drömmen om en korvkiosk blev verklighet.

– Vi brukar säga att det är Sveriges mest överarbetade korvmoj, säger ägaren.

Paret har tidigare erfarenheter från restaurangbranschen, och efter många år med krogar och nattjobb bestämde de sig för att göra något nytt.

– Det blev som en mental timeout. Jag varvade ner och fick mer tid till familjen. Det är mer prestigelöst och fritt med en korvmoj, säger ena halvan av ägarduon.

Paret har infört många nyheter och förändringar i grillen, bland annat har de numera nattöppet på helgerna, och uteservering på sommaren.

– Vi riktar också in oss på lokalproducerat. Folk bryr sig om var maten kommer ifrån.

Storsäljarna är korv med bröd och hamburgare, men utbudet är bredare än så.

– Vår vegetariska meny har blivit väldigt omtyckt, och vi vill utveckla allt annat också.

En nyhet de är ensamma om i Sundsvall är våfflan på pinne.

– Det är en belgisk våffla med sylt, grädde och chokladsås. Vi testade att bjuda på den för att se hur det skulle gå, och den har blivit väldigt uppskattad.

I sommar kommer även en del nyheter på glassfronten, och det tycker de är extra roligt.

– Glassäsongen är vår stora grej och det ser vi fram emot.

Driftkostnaderna för startåret har varit högre än de räknat med, men försäljning har gått bättre än förväntat.

– Vi har säkert omkring 60 stammisar som kommer fler än tre gånger i veckan. Jag träffar ju dem nästan mer än jag träffar min fru, säger mannen i paret och skrattar.

Och just människorna är något som inspirerar.

– Vi har kommit otroligt nära alla människor och man får en mer ödmjuk syn när man ser allt gott och ont, säger kvinnan.

Men de är aldrig nöjda, och menar att det bara kan bli bättre.

– Det är utbudet kontra lagerförvaring. Trots att vi är så små till ytan är vårt motto att det aldrig får vara slut på något, säger hon.

– Vi satsar på att bli bättre och större, vi siktar mot McDonalds, tillägger mannen.

Jennifer Engström