Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En positiv utveckling för Red Mecca

Jan Strandqvist med en bakgrund i Brända Barn, Sundsvalls bästa band genom tiderna, har harvat på med sitt projekt Red Mecca under en längre tid.

När sångerskan Frida Madeleine kom in i och med EP:n "You were never here" och sedan albumet "Covered with rain" så hittade bandet sin rätta form.

Den nya skivan "Electricity" går lite mer i en lågmäld ambient electro-ton än förra skivans mer postpunkiga tilltal. För mig är det en positiv utveckling. Jag gillar den atmosfäriska känslan i kombination med Frida Madeleines spröda röst.

Jan Strandqvist har skrivit tio låtar som tillsammans formar en bra och sammanhållen helhet. Fastän Jan Strandqvist i en intervju med Sundsvalls Tidning säger att han inte har någon plan när han sätter sig och skriver sina låtar, utan att det får bli vad det blir, så känns det som ett album. Det finns en röd tråd som löper från första till sista spår.

Skivans höjdpunkt nås mot slutet i låten "The world through borrowed eyes" där engelskan för en låt läggs bort till förmån för en svensk text. Framöver skulle jag gärna se att bandet utvecklar den sidan, det går inte att komma ifrån att svenska texter ger ett mer direkt tilltal.  Samtidigt ställer det högre krav på textförfattaren. Det är svårare att komma undan med klichéer. Frida Madeleine visar att hon behärskar att skriva också på svenska. 

Red Mecca förtjänar att nå ut till en stor publik.

Artist: Red Mecca

Album: "Electricity"

Bolag: Massproduktion

Genre: Electro/postpunk

Betyg: 4/5

Gilla Mittnöje på Facebook för fler nöjesnyheter