Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Engelska skolan bidrar till segregation

Engelska skolan vill expandera. Kommunen sa först nej. Nu har man gjort en pudel och godkänt en utökning från årskurs 3–9. Man kan undra varför.

Debatten mellan João Pinheiro och Malin Larsson fokuserar på det ideologiska perspektivet, det vill säga att se på skolan som ett företag med elever som kunder (oppositionen) eller att ge alla elever en likvärdig utbildning (majoriteten). Sanningen bakom friskolornas högre resultat i jämförelse med kommunala skolor i kommunen är bland annat att de förstnämnda gallrar ut de svagaste eleverna. Om detta talas det inte i debatten. Sköter du dig inte i Engelska skolan får du ett antal varningar som till slut kan resultera i uteslutning. Om du då har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ADHD eller autismspektrumstörningar (AST) platsar du alltså inte där, eftersom du inte kan styra dina impulser på grund av din funktionsnedsättning. Det handlar inte om uppförandeproblematik utan en oförmåga hos eleven som friskolan inte förmår hantera. Dessa elever kommer därför tillbaka till de kommunala skolorna efter en tid. Det kan många vittna om.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Det fria skolvalet är en annan orsak till friskolornas högre resultat. De som aktivt väljer friskolor har i större utsträckning högutbildade föräldrar som kan hjälpa sina barn med läxor med mera. Våra kommunala skolor gallrar inte ut elever med funktionsnedsättningar, elever till lågutbildade föräldrar eller nyanlända. Det innebär å ena sidan större utmaningar men å andra sidan stödjer man en människosyn där alla har lika värde. Kommunen bör främja likvärdighet i utbildningen för Sundsvalls elever. Det gör man inte om man godkänner en utbyggnad av skolor som strävar efter att gå med vinst genom att gallra ut de svagaste eleverna med stora behov.

Läs repliker på insändaren: "Läraren pratar utan kunskap – se Engelska skolan som en förebild" och "Om det är någon skola som passar bra att ta hand om elever med särskilda behov, då är det Engelska skolan"

Den forskningsavdelning som finns inom skolan i Sundsvall borde kartlägga vilka elever som går på friskolorna. Är det kanske de mest studiemotiverade, de mest privilegierade med högutbildade föräldrar och elever utan funktionsnedsättningar som går där? I så fall bör man inte förvånas över de högre resultat som friskolorna visar. I stället bör man lägga fakta på bordet och på vetenskaplig grund visa på de grundläggande skillnader som faktiskt finns.

Ska Sundsvall ha Sveriges bästa skola 2021 måste alla elever få en likvärdig utbildning, inte placeras i skolor som liknar företagskoncerner som sätter vinstintresse före elevernas behov.

Kommunalt anställd lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel