Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Engelska skolan har satsat på läxhjälp och det har gett resultat

Annons

Med anledning av artikeln Trots stora vinster – Engelska skolan får mer bidrag än kommunala skolor: "Söker det vi får", ST 2/10.

Engelska skolan i Sundsvall anser att alla barn kan lyckas. Eleverna i år 9 lyckades nå 273 i genomsnittligt meritvärde och uppnådde dessutom det högsta resultatet bland alla skolorna i Sundsvalls kommun och Västernorrland. Utöver detta var alla de 124 elever som slutade årrskurs 9, 2017 behöriga för gymnasiestudier.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

På Skolverkets hemsida står det så här om läxhjälpen: “Detta bidrag kan sökas av huvudmän för att ordna hjälp med läxor eller annat skolarbete för elever. Avsikten är att öka möjligheterna för alla elever att utvecklas så långt som möjligt i sitt lärande, och att bidra till en ökad likvärdighet.” Det står klart och tydligt att “för alla elever att utvecklas så långt som möjligt i sitt lärande”. Det står inte för vissa elever. Utifrån den här beskrivningen har vi sökt pengarna och Skolverket bedömde att vi hade rätt till dem. Vidare vill jag poängtera att “starka” elever också har rätt till hjälp för att det är inte självklart att “starka” elever får hjälp hemma med läxorna. Många av dem vill och kan prestera bra men kan inte på grund av situationen hemma. Det är därför Skolverket skriver “alla elever” och inte vissa elever. Vårt jobb är att säkerställa att starka elever såväl som svagare elever får stöd då vi tror att alla barn kan och skulle kunna klara sig. Det betyder för mig likvärdighet.

Skolverket skriver också att “bidraget ska gå till frivilligt anordnande av läxhjälp till elever". Det innebär hjälp med läxor och annat skolarbete utanför ordinarie undervisningstid. Läxhjälpen ska ledas av lämplig personal inom huvudmannens egna organisation.” Vi gör exakt det på Internationella Engelska Skolan i Sundsvall och mycket mer.

Till exempel har vi:

■ 9 timmar i veckan (morgon såväl som eftermiddag) då skolan erbjuder öppen läxhjälp.

■ 10 timmar per vecka då online läxhjälp erbjuds av kvalificerade lärare under kvällstid där elever kan logga in och få extra hjälp via dator eller telefon.

■ 60 tillfällen med läxhjälp per vecka i olika ämnen och extra läxhjälp under fritidsverksamheten.

Levererar vi en bra produkt till Sundsvall? Vi tror det. Vi har resultaten som bevisar detta plus att vi blev inspekterade av Skolinspektion under förra året och de fann inget fel och inte heller något att anmärka på. Sundsvall bör vara stolt över att ha en skola som är så välorganiserad och effektiv som gör det möjligt för alla elever att få det just stöd de behöver i en säker miljö. En skola bör inte straffas eller attackeras för att bli framgångsrik. Det bör istället lovordas.

Pascal Brisson, Rektor Engelska Skolan

Läs även:

Mimerskolan svarar: Sämre kvalitet skulle innebära vår undergång

Gymnasielärare: Skolpengen har fått oss att glömma vem skolan är till för

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel