Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett år med plus – satsningen som blev succé: "Visar värdet av lokal journalistik"

Ett år efter satsningen på Plus så fortsätter ST slå nya rekord.
Allt fler läsare väljer att betala för innehållet – och antalet kunder ökar stort varje dag.
– Det är otroligt glädjande och visar värdet av lokal journalistik, säger deskchef Anna Skarin.

Annons

I genomsnitt får ST 114 nya kunder– varje vecka.

Rekordet? 319.

– ST:s rekordvecka är till stor del tack vare SCA-cupen, säger Mattias Wallström som är ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

Sporten är en stor del av Mittmedias Plusframgång och sedan lanseringen för ett år sedan har mer än 70 000 personer gjort ett plusköp på någon av koncernens 21 sajter.

Så får du tillgång till Plus på ST

Li L'Estrade, digital affärsutvecklare och ansvarig för Plus, minns hur hon kände i oktober förra året – när Plussatsningen drog i gång på allvar.

– Det kändes såklart i magen när det var dags för lansering. Men samtidigt hade vi gjort ett grundligt arbete i en dataanalys så vi kände oss trygga med att det skulle fungera.

– Nu, ett år senare, så går det ju mycket bättre än vi hoppades på och det ger oss bara ännu mer råg i ryggen att utveckla journalistiken ytterligare. Att andra koncerner följt efter under det här året stärker oss också, fortsätter Li L'Estrade.

Frågan många ställer sig är om pluskunderna kommer att väga upp för förlorade printprenumeranter. Karin Näslund, chefredaktör på ST svarar:

– För första gången på många många år så ökar antalet betalande prenumeranter. Det är förstås väldigt roligt att allt fler vill betala för vår journalistik, säger Karin Näslund.

Statistik visar samtidigt att majoriteten av de som blir nya kunder i och med Plus är personer som tidigare inte har varit prenumeranter.

– Det är helt nya bekantskaper och det är väldigt roligt, säger Li L'Estrade.

Läs också: Ta del av Plus på alla Mittmedias sajter

Deskchef Anna Skarin berättar att betalningsviljan digitalt har ökat.

– Vi möts också av en större förståelse nu bland våra läsare om varför vi låser in en del av vårt material, säger deskchef Anna Skarin.

Betalningsviljan är extra tydlig när det görs journalistik som påverkar och berör. Det kan vara allt från att en ny restaurang eller butik öppnar där du bor, till en uppföljning på en olycka eller ett brott.

– Men så klart också när vi granskar och skriver om sjukvården, skolan, äldrevården, trafik och bostäder, säger Anna Skarin och fortsätter:

– Vi ser också att när vi gör ett bildextra från ett sportevenemang till exempel så har vi många läsare som loggar in eller som blir nya kunder. Det är mitt prick vad våra trogna eller nya läsare vill ha – sport och människor de känner eller känner igen på bild. Lokaljournalistik, helt enkelt, som man inte får någon annanstans.

Genom ett Plusabonnemang har läsaren förutom allt innehåll på st.nu dessutom tillgång till Mittmedias samtliga 19 tidningstitlar, samt två nationella sportsatsningar Hockeypuls och Bandypuls.

Nyheter direkt i mobilen:

Här hittar du den för iPhone.

Här kan du ladda ner den för Android.