Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett år utan Dagbladet: "Färre får göra sin röst hörd"

Ett år har gått sedan Dagbladet lades ner och Sundsvalls Tidning blev ensam kvar.
– Det blir färre kanaler för medborgarna och det är så klart inte bra. Men medierna har också förändrats det sista året, säger Lars Nord, professor i journalistik.

Annons

Arbetartidningen Dagbladet, inledningsvis Nya Samhället, grundades 1900. Efter 115 år lades den ner i fjol på grund av vikande upplaga.

Läs mer: "Dagbladet läggs ner"

Läs också: "Så säger tidigare läsare om Dagbladet"

Nu ett år senare har ingen analys gjorts på vilka effekter det fått för medborgarna i Medelpad, men det finns studier gjorda på andra orter där en andratidning lagts ner.

– Man kan då se att utbudet minskar så klart, det blir färre röster, färre artiklar när det blir en tidning mindre, säger Lars Nord.

Han säger att tidigare har en medborgare som nekats av en tidning, kunnat gå till nästa och kanske haft större möjlighet att få fram sitt ämne där.

– Den möjligheten är betydligt sämre i dag, säger han.

Dagbladet ägdes av Mittmedia, samma företag som äger Sundsvalls Tidning. Anders Ingvarsson är ansvarig utgivare för Sundsvalls Tidning.

– Visst, det är sant att kanalerna minskar, men vi finns kvar och är starka, säger han.

Läs också: "Oerhört sorgligt och tråkigt"

Tendensen är att mindre tidningar läggs ner eller köps upp och blir en del i en större mediegrupp. På både gott och ont enligt Lars Nord.

– Frågan är hur man ser på konkurrens, det kan vara bra för journalistiken men sämre om små företag ska konkurrera varandra till döds med små medel, säger Lars Nord.

Han menar att mediemarknaden har förändrats mycket. Nu finns det dubbelt så många kommunikatörer och PR-konsulter som journalister. Alla vill ha ut företagets budskap och det kan vara svårt att tävla i bruset, för medier som är oberoende.

– De har inte samma roll som journalisterna, de vill få ut sitt vinklade budskap med hjälp av, ofta välformulerade pressmeddelanden som de vill att journalister ska rapportera om, säger Lars Nord.

Därför menar han att det behövs starka redaktioner som mäktar med att göra granskningar av makthavarna.

– Det gäller att de stora aktörerna som blir kvar på mediemarknaden tar sitt ansvar, säger Lars Nord.

Lars Nord säger att sedan Dagbladet lagts ner så ligger ett större ansvar på ST, tycker du att man tar det ansvaret?

– Ja det tycker jag, nu är jag också ansvarig utgivare för tidningarna i Ångermanland och det innebär att vi tillsammans är starkare än både Dagbladet och ST varit var för sig, säger Anders Ingvarsson.

Kan läsarna räkna med mer granskningar nu då?

– Kort sagt ja, vi räknar med att satsa på mer granskningar framöver, säger Anders Ingvarsson.

Efter Dagbladets nedläggning flyttades S-ledaren in i liberala ST i form av en daglig S-krönika. Men trots att Lars Nord själv har varit ledarskribent så tror han inte på en framtid för politiska ledare.

– Partipressen är något som växte fram i Sverige under förra seklet när det var större politiska skillnader. I dag ser samhället annorlunda ut. Däremot finns ett behov av olika röster med olika åsikter som får komma till tals. Men kanske inte att de har en tydlig politisk färg, säger Lars Nord.