Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Facebookrati meningslös utan handling

6 500 namn mot försäljningen av Domsaga, men inte ett plakat på gatorna.

Facebookratin har kommit till Sundsvall, men tycks ännu inte påverka makthavarna i någon större utsträckning.

– Det är lätt att göra tummen upp eller ner på Facebook, men det betyder inte speciellt mycket. Varken för den som gör det eller för politiken.

Det säger Jesper Strömbäck, professor i politisk kommunikation på Mittuniversitetet.

– Facebook är som vårt köksbord. Fast lite större. Det är lätt att klicka för eller emot ditten och datten. Men för politiken betyder det något först när man tar det ett steg vidare.

Vi står inför det första Internet-valet, om man ska tro bloggare och nätdebattörer. Och den senaste tidens stora politiska händelser i Sundsvall – försäljningen av Domsaga och sjukhusbesparingarna – har genererat tusentals arga webbkommentarer och medlemskap i motgrupper på Facebook.

Men ännu har ilskan och engagemanget inte flyttat ut på gator och torg i någon större omfattning. Och även om ett landstingsråd har avgått ligger kursen för sparplanen på sjukhuset fast. Domsaga ska fortfarande säljas.

– Om folk säger att de är missnöjda, men inte visar det i faktiskt handling, så får det ingen större betydelse för politikerna, säger Strömbäck.

Han följde Barack Obamas presidentkampanj på plats i USA, och han är inte övertygad om kraften i facebookratin så här långt.

– Jag tror inte att Facebook fick någon direkt inverkan på valresultatet. Däremot hade det stor betydelse för demokraternas möjlighet fånga upp dem som ville engagera sig i kampanjen, och att nå ut till alla valarbetare i landet med samma budskap.

Så för att samla och informera är sociala medier bra, resonerar han. Men som politiskt påtryckningsmedel och opinionsbildare är facebookratin ingen avgörande faktor i det kommande valet.

– Det är lätt att vara emot enskilda saker. Men det behöver inte vara en genomtänkt åsikt, och när man står vid valurnan är det så många andra stora frågor som avgör, som vården, skolan, skatterna eller jobben.

Det finns också demokratiska risker när politik och opinionsbildning flyttar ut på nätet.

– Det kan öka populismen och ryckigheten i politiken. Det hotar de traditionella mediernas affärsmodell, och därmed de ekonomiska villkoren för kvalitetsjournalistik. Och det ökar kunskapsklyftorna. De motiverade tar del av mer information, men de som inte är motiverade får mindre, säger Jesper Strömbäck.