Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fakta: Regler om förmånserbjudanden

Annons

Det krävs tydlig information om förmånens villkor, dess beskaffenhet och värde samt om de tidsgränser och andra begränsningar som gäller.Allt ovanstående ska framgå i varje enskilt reklamsammanhang, med undantag för radio- och tv-reklam där utrymmet är begränsat. Där kan det räcka med hänvisning till en hemsida. I tryckta annonser ska allt vara med.Marknadsföringen får inte vilseleda. Det ska finnas en balans mellan information om varan respektive förmåndserbjudandet.De tidigare kraven på naturlig koppling mellan vara och förmånserbjudande är borta sedan flera år. Det finns inte heller några regler om värdet på förmånserbjudandet i förhållande till varan. (TT)

Källa: Konsumentombudsmannen.