Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fakta: Resultaten i korthet

Svenska elever i årskurs 4 och 8 låg 2007 på en genomsnittsnivå i naturvetenskap jämfört mot övriga EU/OECD-länder, enligt Timss-undersökningen.I matte låg både årskurs 4 och 8 under genomsnittet.Antalet elever som inte når upp till den mest grundläggande kunskapsnivån i matte i årskurs 8 har fördubblats sedan 1995. Andelen elever som presterar toppresultat har minskat ännu mer.Antalet elever som inte når upp till den mest grundläggande kunskapsnivån i naturkunskap i årskurs 8 har tredubblats sedan 1995. Andelen elever som presterar på den mest avancerade nivån har minskat i motsvarande omfattning.Årskurs 4 har tidigare inte ingått i undersökningen.

Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie om elevers kunskaper i matte och naturvetenskap.

Skolverket är ansvarigt för den svenska delen av undersökningen som leds av the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

Källa: Skolverket (TT)