Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färgernas möte

Galleri Spaze
Olja och guache av Curt Agge
Glas av Mari Zidén
5 mars - 15 april

Våren har kommit också i konstvärlden, och med den färgerna.

I de ljusa rymderna i Spaze på Bergsgatan samsas två konstnärer från västra Medelpad, 82-årige nestorn Curt Agge och knappt medelålders glaskonstnären Mari Zidén. Fast de inte planerat sin utställning ihop är det som om de haft någon sorts omedveten kontakt, för glaspjäser och målningar samspelar mycket fint, inte minst då det gäller färgtonerna.

Curt Agge har haft ett produktivt år och visar ett 25-tal målningar i såväl stort som något mindre format. Här finns en färgskala som är bjärtare och djärvare än vad man förknippar med honom, och ett formuttryck som tycks skarpare, mer koncist. Ändå har bilderna inte tappat i rörelse; i stället upplever man kontrasten mellan rörliga och stilla bilder starkare.

Med färgstråkens och penseldragens riktning fångar Agge vindars lek, skyars tumlande och den allmänna oro som naturen genomfars av när en väderförändring nalkas, likväl som den frid i vilken morgonen bryter fram eller skymningen lägger sig.

Skyar i blått, lila, gult och grönt tycks härska över marken. I "Oktoberdag i Vauldalen" lyser höstbuskarna som påskris mot snö och lila fjäll, och här finns stora norska fjällmotiv som riktigt badar i färg. Å andra sidan kurar isblå vintersjöar blickstilla framför kompakta berg, som i "Våris Nordanede".

Det mjuka nordiska sommarljuset, inte det skarpa sydländska, präglar det ljusaste motivet från Gotska sandön; och den lilla "Strand" är så skönt formmässigt samlad att den exakt fångar upplevelsen av att stå på en höjd och fjärrblicka in i en djup rymd.

I Zidéns glasfat och skulpturer tycks också färgerna bubbla upp i glädje. Trots färgstyrkan blir det transparent oranga, röda eller blå glaset aldrig skrikigt, och de mönster hon bygger in håller sig ofta i diskretare färger och lugnar samtidigt som de bryter av. Silverstråk ger tyngd åt skarpt rött och orange. Tvärtom, mättad och värdig i glasets färger men tufft småbarnsglad i de metallicfärgade prydande korsen, är den lilla dopskålen.

Skulpturerna bär ett budskap i de diskreta mönstren men kan också primärt ses som effektfulla och glada former. I "Möten" och kommunikation" finns ansiktsprofiler som säger något om hur vi meddelar oss med varandra; i "Fria själar" där alla tittar åt samma håll finns en tanke om transcendens och evighet.

Men antenner och tankebubblor kan också vara glada och pigga tillrop i färg och form; energirika som så mycket annat i denna färgknastrande utställning.