Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Farligt för cyklister längs gamla E4

Annons

Jag brukar cykla till mitt arbete. Det är turer mellan Kvissleby och centrala Sundsvall, cirka 15 kilometer av ”gamla E4”. Hälsan och miljön är två av mina starkaste drivkrafter. Sedan den nya motorvägen öppnades i fjol, vilken klart förbättrade säkerheten mellan Sundsvall och bostadsorter söder om stan, har det varit en relativt trafiksäker period även för oss cyklare. Dessförinnan skedde trafiktillbud och bilolyckor mer frekvent. Nu har tyvärr säkerheten försämrats rejält igen.

Vägverket, och/eller Sundsvalls kommun (osäkert vem som ansvarar i detta fall), har nu spärrat av vissa delar av gamla E4:s totala bredd. Man har gjort ett körfält, samt tagit bort vägrenen. Där skall jag nu cykla tillsammans med andra trafikanter som lastbilar, bilar, eu-mopeder samt fotgängare. Det är mycket trångt, på vissa sträckor obefintligt utrymme, och otäckt.

Varför spärra av den breda och säkra vägen? Man skulle i stället ha kunnat göra en bred vägren, eller ännu hellre en belyst cykelväg längs hela sträckan Kvissleby och Sundsvall. Det finns en alternativt mycket krokig cykelväg, vilken inte är belyst och som är belagd med grus cirka 4 kilometer av sträckan. Där går heller inte att cykla med landsvägscykel, som ju behöver asfalt som vägunderlag.

Sista veckan har man också satt upp reflexstolpar vid korsningen/övergångsstället till Hemmanet. Detta för att tvinga in alla trafikanter i ett smalt körfält. Här har man tyvärr skapat fler farligheter. Dessa 12–15 reflexstolpar skymmer i princip helt de fotgängare som står och väntar på att passera över gamla E4. Ett skolbarn skulle inte synas mycket i denna situation. Denna korsning hade tidigare ett trafikljus, som skulle hjälpa fotgängare att säkert passera vägen. (Förslag till ST: Fotografera gärna, från bilförarens position, 30–50 meter före övergångsstället).

• Vill kommunen inte att vi skall utveckla cyklandet här i Sundsvall?

• Vad tycker stans cykelföreningar/cyklister om dessa förändringar?

Den som har beslutat om dessa förändringar, har garanterat inte cyklat denna sträcka.

Gör om, gör rätt.

Läs fler insändare här:

Ulf Ekedahl, cyklist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel