Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre filer och nytt torg – det är inte så enkelt

Annons

Från Norrmalmsgatan till Köpmangatan finns tre bevakade övergångsställen och två gångtunnlar. Det passerar dagligen massor med cyklister och fotgängare genom tunnlarna, utan tvivel ett övervägande antal genom tunnlarna. Om någon känner sig otrygg att nyttja tunnlarna så finns tre övergångsställen.

Om det nu är så att bilar, lastbilar, bussar, mopeder, motorcyklar, mopedbilar och så vidare reduceras om man tar bort två filer – varför har man då inte tagit bort två filer på Norrmalm, Skolhusallen och överallt där många vill ta sig fram? Det är väldigt svårt att förstå hur det bidrar till tillgänglighet att ta bort tunnlarna, liksom att skapa timglas som bara ökar på köer med mer tomgångskörning, starter och stopp vilket är sämre för miljön. Färre bilar, knappast, men mer köer skapas i onödan.

Samma fråga dyker upp kring ett nytt torg. Det är inte länge sedan vi fick ett nytt torg. Inte blev det bättre sist heller, vad blir skillnaden nu förutom 43 miljoner kronor i kostnad, och låt mig gissa att det slutar på närmare eller minst 50 miljoner kronor. Det har nog inte så mycket med designen att göra, eller vad tror ni?

Jag tror inte att det är så enkelt. Jag tror inte bilarna försvinner genom att skapa köer, eller att torghandlarna har försvunnit efter torgrenoveringen. Kan det vara så enkelt som Peder tycks tro är vi dessutom otrygga på torget, så inte kommer jag att känna mig tryggare om jag blivit tvingad att sluta använda gångtunnlarna, knappast. Det krävs nog något annat, tror jag.

Vakna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel