Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre omkomna i trafiken – här inträffade dödsolyckorna i länet

Antalet döda i trafiken fortsätter att minska.
I Västernorrland sjönk siffrorna från 14 döda 2014 till åtta förra året.
– Rent generellt kan man säga att många av våra trafiksäkerhetsåtgärder ger positiv effekt, säger Gabriella Gulliksson, Trafikverket.

Annons

Transportstyrelsen har gått ut med de preliminära siffrorna över antalet döda i trafiken under 2015. Nationellt fortsätter dödstalen att sjunka och stannade vid 260 under fjolåret. En siffra som är den lägsta sedan andra världskriget.

Statistiken som redovisas innefattar bilförare, passagerare, cyklister, gående och motorcyklister.

För Västernorrland slutade året med åtta dödsfall vilken är en rejäl sänkning från 2014. Då låg dödstalet i trafiken på 14 personer. Sundsvall, Sollefteå och Kramfors drabbades av två dödsolyckor var och de övriga inträffade i Ånge och Örnsköldsvik.

Gabriella Gulliksson är utredare för trafiksäkerheten på Trafikverket i Västernorrland.

– Vi har inte hunnit analysera siffrorna ännu, men rent generellt kan man säga att det beror på flera säker när siffrorna minskar, säger hon.

Gulliksson räknar upp flera faktorer som påverkat:

Bättre bilar.

– Fordonsutvecklingen har gått framåt med ny teknik och nya förarstödsystem i bilarna. Det handlar om bland annat körfältshjälpsystem, hastighetsstödsystem, kollisionsvarning, antisladd och ökad krocksäkerhet generellt, säger Gulliksson.

Fler trafiksäkerhetskameror/ökad hastighetsefterlevnad.

– Om en större andel av trafiken sker inom skyltad hastighetsgräns skulle det få en mycket stor effek. Detta i och med att hastigheten har stor inverkan på krockvåldet och skadeutfallet vid en olycka. Trafiksäkerhetskameror är en åtgärd som ger bra effekt där risken att omkomma minskar med runt 30 procent.

Mötesfria vägar och förbättrade sidoområden.

– Vi har på allt fler vägar med högre hastighet gjort vägarna mötesfria genom att sätta upp mitträcken. Vi ser även över sidoområden och sätter upp sidoräcken. Dessa åtgärder ger effekter både när det gäller mötesolyckor och singelolyckor, säger Gulliksson.

►Korsningsåtgärder

– Vi arbetar kontinuerligt med olika typer av korsningsåtgärder, det kan handla om att sänka hastigheten i en korsning, att bygga om eller förbättra korsningen på olika sätt eller att göra om korsningen till en cirkulationsplats

►Oskyddade trafikanter.

– Cyklister står för en stor andel av de allvarligt skadade i trafiken, ofta i singelolyckor. Det kan handla om huvudskador och skador på axlar, armar och ben. Därför är det viktigt med hjälmanvändning och utveckling av olika typer av skydd för cyklister. Trafikverket arbetar bland annat med att bygga fler gång- och cykelvägar, gång och cykelpassager eller GC-portar.

■■ Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!