Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre svarttaxiförare efter razzian

- Det har blivit bättre, det är mindre med svarttaxiverksamhet. Fast de finns kvar, men de har ändrat sina vanor och stör inte lika mycket.
Det säger Karl Arne Dahlqvist, vd för Taxi-kurir

Annons

Nu står inte svarttaxibilarna på kö utanför krogarna på samma sätt som de gjorde förut. PO är en av förarna som tycker att det blivit betydligt bättre i dag.

- Innan polisen gjorde razzian provocerade svarttaxiförarna oss och ställde sig framför oss och blockerade vägen. På slutet tror jag inte ens att de ansåg att de bedrev någon olaglig verksamhet, de var så etablerade.

Tidigare väntade inte vanliga taxibilar utanför krogarna, på grund av svarttaxibilarna, men i dag kan kunderna hitta dem där igen. Men PO:s uppfattning är att en del av förarna har flyttat på sin verksamhet. Även om han anser att de värsta är borta från gatorna nu.

- Utanför O'Learys och Daltons är det många privatbilar efter klockan 22 på kvällen när nattförbudet inträtt för sådan trafik. Jag önskar att porlisen såg till att nattförbudet efterlevdes betydligt bättre.

Både Karl Arne Dahlqvist och taxiföraren PO har uppfattningen att verksamheten med svarttaxi i dag är välorganiserad. Några går in på krogen och raggar kunder, sedan ringer de upp föraren som kommer glidande förbi och plockar upp de intresserade.

- Det finns också svarttaxitrafik vid busstationen, och där får de ju parkera, säger PO.

Karl Arne Dahlqvist beräknade tidigare att det rörde sig om 20 till 25 svarttaxibilar som florerade i Sundsvall på helgerna som vardera drog in mellan 5 000 och 6 000 kronor per vecka. Att den svarta konkurrensen nu har försvunnit gynnar näringen.

- Sedan har vi blivit bättre på att hålla fler bilar ute under helgerna för att köerna inte ska bli långa.