Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Farthinder bromsar upp trafiken ytterligare – ge upp er utopi om ett cyklande samhälle

Sundsvall har i dagsläget två trafikpulsådror för genomfart mellan den norra och södra stadsdelen. Dessa är Skolhusallén samt gamla E4. Trafiken som rör sig på dessa vägar är mycket omfattande, och det är inte ovanligt med långa köer under rusningstrafik. Nu skall gamla E4, eller väg 562 som den nu heter, byggas om. Syftet är att koppla ihop hamnområdet med citykärnan och, indirekt, tvinga biltrafiken att välja andra vägar.

Det intressanta med ombyggnationen av väg 562 är att samtidigt som detta sker, upprättas farthinder på Sundsvalls andra trafikpulsåder, Skolhusallén. I ST 5/6 säger Maria Jonasson, trafikplanerare, att farthindren ”utformas för en hastighet på max 30 kilometer i timmen”. Om en bil kommer körandes i 30 kilometer i timmen över ett sådant farthinder riskerar fordonet kraftiga skador. För att kunna färdas bekvämt över farthindren behöver hastigheten hållas nära noll kilometer i timmen.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

I skrivande stund är tre farthinder upprättade. Har de ansvariga resonerat över följderna som blir när varje bil som passerar tvingas stanna upp och rulla över farthindren? Vad händer när utryckningsfordon behöver färdas mellan norra och södra stadsdelen, mitt i rusningstrafik? De möts av en extremt stor köbildning då både väg 562 och Skolhusallén kommer vara fullproppade med bilar.

Sundsvalls politikers våta dröm om ett samhälle där cykeln är främsta färdmedlet utgör inget annat än en utopi. De två bergen som omgärdar stadskärnan kommer för evigt vara ett hinder mot detta. I stället för att skapa köbildning, och med det ännu större koldioxidutsläpp, bör trafikplanerarnas mål vara att skapa så bra flyt i trafiken som möjligt.

Det får vara nog med politikers aggressivitet mot bilism. Vi må leva i Norrlands huvudstad, inte Sveriges. Bilen behövs.

Bergman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel