Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Feministisk byrå ska skrota stereotyperna

Drivkraften är en bättre, mer jämställd och jämlik värld.
Nu startar Ida Eugenius och Ida Nylander den feministiska kommunikationsbyrån Högkvarteret.
– Jag tror det är bra att vara tydliga med att vi är en feministisk kommunikationsbyrå. Jag tror inte det finns så många i Norrland, vi kanske är den enda, säger Ida Eugenius.

Annons

Den nya kommunikationsbyrån Högkvarteret befinner sig i startgroparna – det har bara gått några dagar sedan byrån såg dagens ljus. Men redan har positiva reaktioner strömmat in.

– Vi har fått jättebra respons från alla håll och kanter. Det värmer i hjärtat. Det känns verkligen som att folk känner att det finns ett behov av det här, säger Ida Eugenius.

Tanken med den nya byrån är att jobba på ett sätt som ifrågasätter maktstrukturer och stereotypa föreställningar. Visionen är att det offentliga rummet ska representera människorna som vistas i det.

– De som får synas och höras i medier är en väldigt homogen klick som följer normen. Det är inte en slump att de som får synas är smala vita kvinnor och kärnfamiljer. Det känns så viktigt att ifrågasätta de ideal som får många unga att må dåligt till följd av reklam, säger Ida Eugenius.

Ida och Ida träffades genom sitt engagemang i Tjejjouren i Sundsvall. De har bakgrunder som skribent, grafisk designer och har pluggat och arbetat med kommunikation. Planen är att de inom ramen för Högkvarteret också ska kunna bidra med sina kunskaper ideellt till organisationer som inte har råd med kommunikation annars.

Mer läsning: Tjejjouren Skogsrå hjälper tjejer som behöver prata

– Det finns så många organisationer som inte har pengar till kommunikation. Självklart måste vi ha uppdrag som ger betalt också men vi vill gärna jobba ideellt med kvinnoorganisationer och liknande som ligger oss varmt om hjärtat. säger Ida Nylander.

Hur tror ni potentiella uppdragsgivare reagerar på att ni är tydliga med att ni är en feministisk byrå?

– Det kan ju vara så att det sållar bort uppdragsgivare som inte har samma ideologi eller blir rädda av ordet feminist. Men det kan också göra att vi får jobba med kunder som passar oss bra, säger Ida Nylander.

I framtiden finns planer på ett kontor och ett större nätverk men nu ligger fokus på att starta upp verksamheten.

– Vi både tror och hoppas på att det ska kunna växa. Vår kundbas kan finnas var som helst i Sverige. Det spelar ingen roll vart man sitter, säger Ida Nylander.