Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick förseningsavgift – utan att ha fått faktura

Tre passager över Sundsvallsbron i juni blir dyrbara för Nicklas Bjurberg i Njurunda.
När fakturan kom hade han fått en förseningsavgift på 300 kronor.
– Trots att jag inte fått någon faktura tidigare, säger han upprört.

Annons

Han är i så fall inte ensam om att ha fått en extra avgift från Transportstyrelsen, utan att ha fått den första fakturan.

– Nu har både min hustru och en granne råkat ut för samma sak. Det verkar helt absurt att en myndighet ska kunna agera så. Hur skulle det se ut om ett företag gjorde likadant, påpekar Nicklas Bjurberg.

Lagen säger att det är fordonsägaren som är skyldig att se till att broavgifter och trängselskatter betalas i tid. Oavsett om denne fått någon faktura eller ej.

Nicklas Bjurberg skulle ha betalat in sina 27 kronor senast den sista augusti.

Men som så många andra hade han inte noterat turerna över bron, utan litade på att fakturan skulle komma.

Jonas Maran på Transportstyrelsen säger också att folk hör av sig varje dag och hävdar att de aldrig fått den första fakturan för trängselskatt eller broavgift.

– Vet vi vilket fordon det gäller så försöker vi undersöka vad som hänt. I det här fallet kan vi konstatera att avierna har gått ut med posten. Stickprov visar också att fyra andra i samma område har betalat avgifterna i tid, säger Jonas Maran.

Nicklas Bjurberg är dock säker på att han inte fått någon faktura tidigare.

En gång har Transportstyrelsen upptäckt att de gjort fel, då hade man också blivit nerringda.

– Det visade sig att vi hade missat att skicka en fil med nära 20 000 avier om trängselskatt till tryckeriet. De påminnelseavgifterna som följde tog vi senare bort, eftersom det var vårt fel, berättar Jonas Maran och tillägger:

– Det har förstås aldrig hänt att vi valt att inte skicka ut avier. Det är vi skyldiga att göra.

Nicklas Bjurberg tycker att han blivit felbehandlad och ska begära en omprövning hos Transportstyrelsen.

– Jag har absolut inget emot broavgiften i sig. Men det står ju på Transportstyrelsens egen hemsida att de ska skicka ut avier varje månad, säger han.

Nästa instans är förvaltningsrätten, men enligt Jonas Maran har ännu ingen vänt sig dit när det gäller broavgifter.