Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick sälja bårtaxi – ambulanser tog över

Ambulanser kör ibland taxi på nätterna i Sundsvall eftersom det saknas bårtaxibilar. Men bristen på kapacitet är självförvållad, eftersom landstinget sa upp avtalet med Taxi Juniskär som körde bårtaxi med jour på just nätterna.

Anders Fuhrberg tvingades sälja bårtaxin som han köpt för 780 000 kronor.

– Det kändes för djävligt. Jag fick dessutom säga upp en person så det var två som drabbades, säger Anders Fuhrberg som driver Taxi Juniskär.

Landstinget är ekonomiskt ansvarig för sjukresorna, men Kollektivtrafikmyndigheten (KTM) utför resorna genom entreprenörer. KTM hänvisade till rätten att bryta avtalet om det saknades behov för trafiken. Taxi Juniskär hade haft jourtjänstgöring för bårtaxiresor på nätterna och körde dygnet runt. De två bårtaxibilar som är kvar kör bara dagtid mellan klockan 8–21. Det innebär att landstinget numera ibland tvingas låta ambulanser köra hem patienter från den ofta överbelastade akutavdelningen på Länssjukhuset.

För Anders Fuhrberg, som hade avtal med landstinget fram till 2015, innebar det brutna avtalet en fet ekonomisk smäll. Han hade räknat med att få köra bårtaxi några år till för att räkna hem en dyr investering.

– Jag hade byggt upp verksamheten på färdtjänst och bårtransporter. Men när avtalet sades upp så blev bilen helt värdelös, säger han.

Hur illa var det för dig rent ekonomiskt?

– När man går från inkomster på 60 000–70 000 kronor i månaden till noll, så kan du räkna ut det själv.

Han har kontaktat advokat och överväger rättsliga åtgärder.

– Länstrafiken gör som de vill och det har vi sett många exempel på, men det är ingen som vågar bråka med dem, säger Fuhrberg.

Hur menar du?

– Tar man strid blir man straffad och får färre körningar. Ingen erkänner det, men så är det, säger han.

Hur reagerar du på att ambulanser ibland kör hem patienter från akuten?

– Det har jag förstått hela tiden att det här inte kommer att fungera, säger Fuhrberg.

Hur kan lanstinget då säga att det inte fanns behov för dina bårtransporter?

– Det förstår inte jag heller.

Klas Höglund kör taxi i Umeå och är talesperson för Taxichaufförernas Intresseförbund. Han tycker att landstinget agerat märkligt.

– Jag ser rött när landstinget säger upp ett avtal och sedan bedriver taxitrafik i egen regi. Jag undrar om det över huvudtaget är tillåtet, säger Klas Höglund.

Han tror att taxiägare i framtiden kan tveka att investera i en dyr bårtaxibil.

– Ja, så är det. Det är därför avtalet skrivs på fem–sju år när man gör en så här stor investering, säger Höglund.