Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fjärrstyrd trafikledning prisbelönad

Ett unikt utvecklingsprojekt för fjärrstyrd flygtrafikledning har sin bas på Midlanda.

Nu har arbetet även belönats med ett pris vid en internationell flygmässa.

– Det här känns jäkligt kul och är positivt både för Timrå, Sundsvall och hela regionen, säger Erik Bäckman, flygtrafikledningschef.

Annons

De nya fjärrstyrda flygledningstornen ska göra det möjligt att sitta på en flygplats och dirigera trafiken på en annan. Luftfartsverket (LFV) driver projektet i nära samarbete med Saab samt flera andra flygtrafiktjänster i Europa och flygplatsbolaget Swedavia.

Att Midlanda blev bas för den nya mångmiljonsatsningen berodde bland annat på att lämpliga lokaler fanns till hands och Erik Bäckman, chef för trafikledningen vid flygplatserna i Timrå, Östersund och Örnsköldsvik, tror att den nya centralen kommer att bli ett riktigt lyft.

– Den här nya tekniken innebär en revolution för flygtrafikledningen. Det är ett unikt projekt som kommer att locka många besökare hit, säger han.

Just nu pågår utvecklingen av tekniken och målet är att den nya centralen ska kunna driftsättas vid årsskiftet 2012/2013. Då ska flygledarna kunna lämna det nuvarande tornet och övervaka flygtrafiken från en vanlig kontorsmiljö, men fortfarande med 360 graders uppsikt över flygplatsen och luftrummet runt den. Nästa steg är att även kunna övervaka och dirigera trafiken vid flygplatsen i Örnsköldsvik från Midlanda.

– Den verkliga vinningen uppstår ju först när man har två eller flera flygplatser som kan övervakas och styras från en och samma central, säger Erik Bäckman.

Syftet med de nya fjärrstyrda tornen är att minska kostnaderna genom att effektivisera användningen av flygledarresurserna, samtidigt som trafiksäkerheten bibehålls. Det är något man arbetar med i hela Europa eftersom man väntar sig en kraftigt ökad flygtrafik som måste kunna hanteras utan att kostnaderna skenar i väg.

Utvecklingsprojektet är enligt LFV det som har kommit längst i Europa och förra veckan belönades det med ett innovationspris vid branschmässan ATC Global i Amsterdam.

– Fantastiskt bra! Priset har stor betydelse för Luftfartsverket. Det här är ett helt nytt koncept som många andra länder kommer att intressera sig för, säger Erik Bäckman.