Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

För att lyfta resultaten måste lärarna få bättre stöd – men jag är glad över din replik

Replik på Billiga poäng genom medveten misstolkning – det är resultaten vi borde diskutera, ST 18/12

Jag är glad över din replik Isa, då det visar sig att vi är mer överens än det kanske verkar. Vi är till exempel överens om:

1. Det är allvarligt att svenska elever inte lär sig mer än de gör i skolan.

2. Att lämna eleverna ensamma i arbetet med att lära sig är inte bra.

3. Eleverna har allt att vinna om läraren ses som en auktoritet av dem. Lärarens ledarskap är viktigt.

4. Lärarens relation till eleverna bör inte präglas av kompisskap.

Det här är anledningar varför jag passionerat arbetar med att försöka utveckla skolan i Sundsvall. Efter 22 år som lärare har jag nu en tjänst där jag både kan stötta lärares arbete i riktning mot vad aktuell forskning föreslår och dessutom får en viss överblick över hur olika det ser ut på olika skolor.

Sedan finns saker vi är mer oeniga om. Om vi fortsätter och läser i SNS-rapporten som du hänvisade till och tittar på vilka orsaker till resultatnedgången som den uttrycker finns i undervisningen så är ingenting särskilt tydligt, snarare tvärtom. Din tolkning att det skulle bero på en tydlig minskning av katederundervisning lyser med sin frånvaro.

Läs Pål Christenssons tidigare insändare:  Fruktan ska inte styra i skolan – ännu en politiker som inte vet hur verkligheten ser ut

Enligt skolforskaren Ann Pihlgren är det viktiga i undervisning att läraren förstår hur eleverna ska utmanas av stoffet och sedan utforma uppgifter utifrån detta. Detta kan man göra på många sätt, även från katedern. Hon har dock sett att traditionell undervisning fortfarande är dominerande i skolan och att den alltför ofta inte uppfyller kraven på tillräcklig kognitiv utmaning för eleverna. Även om ordning och reda råder.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Om vi återgår till SNS-rapporten så kan vi i kommunen glädjas över att vi gör precis det som man föreslår där. Skolan har hittills betonats av en återkopplingsbörda som gått från elev till lärare, från lärare till rektor och från rektor till förvaltning och nämnd. Det vi gör nu, liksom alltså SNS-rapporten förordar, är att verksamhetscheferna och rektorerna i grundskolan arbetar för att utveckla undervisningen genom att rektorerna blir mer engagerade i vad som händer i klassrummen och kan ge adekvat återkoppling till lärarna. Verksamhetscheferna fungerar, med utvecklingspedagoger som processtöd, som återkopplande stöd till rektorerna. Vi bär en gemensam tro på att detta är helt rätt väg.

Läs Isas Forsbergs tidigare insändare: MUF: En auktoritär lärare vid katedern är vägen framåt för svenska skolan

Vad jag vill komma fram till är att om vi ska lyfta elevresultaten handlar det mer om att varje lärare måste få fortsatt stöd i att utvecklas mot att bli en ännu bättre lärare, än att vi pratar i svepande och generaliserande ordalag om pedagogiska ytterligheter och trender.

Sammanfattningsvis så önskar jag en fortsatt nyanserad debatt om skolan, vilket jag tycker det blev till slut. Tack för dina inlägg Isa och lycka till med politiken i framtiden. Vi behöver kloka personer som du i en politiskt styrd institution som skolan. Men undervisningen tar professionen hand om.

Pål Christensson, utvecklingspedagog

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel