Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förälder: Svälj stoltheten och lyft de sämre skolorna istället för att krossa friskolorna

Vaknar upp med sedvanlig morgonglädje som byts till ilska/sorgsenhet då jag läser om en avlönad skolpolitiker som lägger all sin kraft på att racka ner på det som går bra istället för att arbeta med att förbättra det som fungerar sämre. Jag uppfattar att João Pinheiro har ett eget korståg att krossa friskolorna.

Läs [+]-artikeln: Här är problemskolorna i Sundsvall – och skolorna som klarar sig bäst

Min nuvarande skolerfarenhet är ifrån våra två barn som flyttat från Höglundaskolan till Engelska skolan. De flyttade i 6:an och 7:an då de i 4:an ville gå kvar med sina kamrater. Att de senare ändå flyttade berodde på att de ville lära sig mer och ha bättre ordning i klassen.

Skillnaden som mötte dem var att skolledarna hälsade välkommen ute vid entrén varje morgon, klasserna är nästan 50 procent större, men trots det avsevärt lugnare. Det fanns också invandrare i klassen, vilket de inte hade på Höglunda. Vi som föräldrar ser skillnaden kring matbordet på kvällen, då det förr var sorgliga historier om skolan till att idag vara lustfyllda berättelser och glädje.

Varför kan Engelska skapa denna lycka hos eleverna då inte Höglunda lyckades, när de dessutom hade bättre förutsättningar?

Mina spaningar:

Engagerad ledning. På Höglunda var det svårt att nå skolledningen. På Engelska möter man personalen på morgonen och de är tillgänglig för alla, likaså har de kontoren närmast ingången, inte på en undangömd plats.

Struktur. På Höglunda har man olika modeller att ta hand om oönskade situationer men vid ett par tillfällen har jag sett att personalen inte praktisk kan eller vill använda sig av dessa. På Engelska använder man sig av sina modeller och verktyg dagligen så alla är bekväma med dem. Sonen sammanfattade efter sina första veckor: ”De har samma regler som Höglunda, men de agerar efter dem”.

Inspirerande personal/miljö. Istället för upplevd oengagerad förvaring på Höglunda har ledningen på Engelska inspirerat sin personal som de sedan för vidare till eleverna. Vi var oroliga för att dottern som hade utmaningar att hänga med på Höglunda och tyckte skolan var tråkig inte skulle hänga med på Engelska. Det blev tvärtom, idag är hon lycklig, inspirerad och läser extra ämnen. Tack vare lärare som lägger rätt nivå på förväntan för henne och stöttar henne där hon är.

Ta tag i saker direkt. På Höglunda kunde man få höra på utvecklingssamtalet att ens barn hade halkat efter sedan några månader. På Engelska får eleverna individuellt stöd direkt de halkar efter, detta då de valt att ha större klasser och istället sätta lärarna där de behövs bäst. När det uppstår problem med elever så vågar ledning/lärare ta tag i det direkt och inte ducka som man gjorde på Höglunda och därmed fick större och kostsammare konflikter att lösa.

Jag känner mer bekymmer att vi bränner pengar på dåliga skolor för det drabbar eleverna och samhället än att några liksom Peab och Skanska tjänar pengar på att vi får välutbildade och lyckliga barn.

Snälla politiker, svälj stoltheten och fokusera på att lyfta de sämre skolorna till att bli bättre.

Olof Hellström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel