Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förhandlingsstopp om Discovery

Drygt 900 000 abonnenter har blivit av med Discoverys kanaler.
På tisdagen träffades Telenor och Discovery Networks för att försöka komma överens om ett nytt avtal. Men det är tvärstopp i förhandlingarna.

Annons

Telenor och Discovery Networks kunde inte enas på tisdagen om ett nytt avtal som innebär att Telenors kunder får tillbaka kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport i rutan.

– Vi jobbar hårt för att hitta en lösning. Vi tycker att det är beklagligt att det går ut över tittarna, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sverige.

Läs även: Parterna skyller på varandra – så går förhandlingarna om de förlorade kanalerna

Det var under natten till måndagen som Discoverys kanaler försvann för mellan 800 000 och 900 000 svenska abonnenter. Konflikten handlar om att Discovery Networks har genomfört en prishöjning, samt kräver att Telenors kunder ska betala för ytterligare kanaler som de inte kan välja själva.

– Det är en oproportionerlig prisökning, det handlar om flera hundra miljoner. Hade det varit småsummor skulle den här situationen inte ha uppstått, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.

Läs även: Tusentals blir av med tv-kanalerna

Dan Panas på Discovery Networks slår tillbaka kritiken.

– Allt vi begär att Telenor ska ersätta oss på samma nivåer som alla andra distributörer ligger på, säger han.

Telenor tror att de kan komma fram till en lösning redan denna vecka.

– Men jag kan inte lämna någon garanti, säger Samuelsson.