Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försäljningen upp med 55 procent

Försäljningen av nya bilar har tagit fart.
Berners i Birsta uppger att de levererat 140 nya Volkswagenbilar i Medelpad under första kvartalet, mot 90 bilar under samma period i fjol.
– Det ser ljust ut, tycker försäljningschef Thomas Sedin.

Siffrorna innebär en ökning med hela 55 procent, även om jämförelsen är med ett lite svagt första kvartal för VW i fjol.

Ökningen är klart bättre än för den totala bilförsäljningen i landet – och då ökade den ändå med hyggliga 21 procent under samma period.

Volkswagen i Sverige ökade med 30 procent och har nu 15 procents marknadsandel. Nästan lika framgångsrika som skidlandslaget alltså, som VW sponsrar.

– Här ligger vi ännu bättre till. I februari var vår marknadsandel drygt 22 procent i Medelpad, siffrorna för mars har vi inte ännu, säger Thomas Sedin.

Han pekar på att Passat Alltrack, nya Golfen och Golf Sportscombi går särskilt bra. Snart får man också hem sin först elbil, kallad E-Up.

Försäljningen av nya personbilar brukar visa vart konjunkturen är på väg. Och under januari–februari hade Västernorrland en av de kraftigaste uppgångarna av alla län.

Thomas Sedin har anledning att tro att det fortsätter.

– Ja, för vi har hittills i år tecknat 65 procent fler Volkswagen-beställningar. Så det märks att konjunkturen blivit bättre.

Berners säljer även Skoda och Audi.

– Skoda går ungefär som i fjol eller något bättre, Audi har återhämtat sig från en svacka, säger Thomas Sedin.

Största bilmärket är dock fortsatt Volvo. Ulf Zetterström, vd på Bilbolaget personbilar, har ännu inte fått några siffror för mars.

– Men vi märker en Zlataneffekt, och de senaste veckorna känns det som att försäljningen ökat. Även begagnat går bra. För Ford och Renault är det lite svagare, säger han.