Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förstår Sundsvallsborna verkligen vad som kommer att ske när staden förändras?

Förvånansvärt många Sundsvallsbor förstår inte vad som planeras när staden ska förändras. Oaktat om man är för eller mot det som sker så sker det, men kunskapen om vad som ska ske är låg.

Trafikfrågor, parkeringsfrågor, infrastruktur och byggnation – allt händer nu och framöver. Förtätning är ordet som berättar att parker och parkeringsplatser kommer att bebyggas. Prioriterade trafikslag är orden som berättar att vi om tolv år ska ha reducerat biltrafiken med 66 procent, och att det är gång och cykel som har första prioritet före buss och bil. Nya stadsdelar tillkommer som också blir en del i förändringen, allt enligt vad de nya kraven ställer på stadsplanering.

Antagligen är majoriteten av oss som bor här glada över utveckling, förhoppningsvis en bra utveckling. Däremot finns en oro över hur förändringen kommer att fungera i framtiden. De styrdokument som ligger till grund för planeringen sägs ha allmänhetens stöd men frågan är om det stämmer, om allmänheten riktigt förstår det som ska ske. Antagligen inte.

Läs också: Hotellet på Norrmalm och det minskade antalet p-platser är vår förtjänst

Om vi tar trafik och parkering som exempel. Det är inget tankefel hos planerarna när massor av parkeringsytor tas bort och inte ersätts. Det är heller inget tankefel när trafikrytmen ska sänkas och gatuförtätning sker, det är planenligt. Hur konsekvenserna blir är en annan sak. 

Att biltrafiken ska reduceras utan piska är nog inte möjligt och därför måste biltrafik och bilägande försvåras.

Vi kan göra ett par tankeexperiment. Om de tiotusentals bilar som dagligen trafikerar staden omvandlas till tusentals cyklister på de cykelstråk som finns samt ska samsas med mängder av gångtrafikanter är det inte svårt att inse vilket kaos det riskerar att bli. Eftersom de befintliga cykelvägarna inte skulle räcka till måste cykeltrafiken ut på gatorna. Bilden av alla de kineser som medelst cykel tog sig fram efter kulturrevolutionen skymtar framför ögonen.

En annan sak är att de boende strax utanför centrum antagligen inte längre har möjlighet att bo kvar om de är bilägare. Avsaknaden av parkeringsplatser då de gamla tagits bort och de boende saknar möjligheter att lösa situationen samtidigt som kommunen löser frågan med ökade avgifter gör att många tvingas att flytta.

De beskrivna scenarierna är antagligen inte omöjliga som en konsekvens när målen är uppnådda. Att biltrafiken ska reduceras utan piska är nog inte möjligt och därför måste biltrafik och bilägande försvåras, och det är nog svårt att kommunicera ut i klartext från ansvarigt håll.

Det vore bra om frågor som dessa kunde lyftas seriöst. Om hur konsekvenserna blir. Det är hög tid för det.

Framtid Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel