Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa publiksnittet på tio år

/
  • GIF Sundsvall lockar storpublik till Norrporten Arena den här säsongen.

GIF Sundsvall går starkt i Allsvenskan och parkerar på nionde plats i tabellen.
Samtidigt kommer publiken till Norrporten Arena – och hemmasnittet är det bästa på tio år.
– Ett väldigt lyft, säger klubbchefen Henrik Wikström.

Annons

2005 hade GIF Sundsvall i snitt 5 828 åskådare per hemmamatch i Allsvenskan. Sedan dess har man inte varit i närheten av de siffrorna – förrän nu.

5 064 åskådare i snitt har besökt årets hemmamatcher. Glädjande siffror för föreningen.

– Vi satte 4250 åskådare som målsättning inför säsongen, så det är klart att det är ett väldigt lyft. Känslan är att det är ett positivt drag kring föreningen, säger Henrik Wikström.

– Det har inte varit det här intresset på tio år.

GIF Sundsvalls klubbchef ser flera förklaringar till publiksuccén. De lyder:

x "Att vi spelar allsvenskt igen har givetvis haft betydelse för publiksnittet"

x "En mer intressant allsvenska än på länge där många lag är aspiranter på positionerna i toppen samt många lag som tampas om att undvika nedflyttningsplatser/kvalplats"

x "Lagets prestation resultatmässigt samtidigt som vi spelar en mer attraktiv fotboll än på länge"

x "Vi har under några år jobbat hårt med att förbättra matchupplevelsen för våra besökare. Framförallt så har konceptet kring mat och dryck i Camp-GIF samt storbildsskärmen och de digitala reklamskyltarna lyft matchupplevelsen"

x "Vi har skapat ökad delaktighet i matcharrangemangen tillsammans med våra matchkommittéer där bland annat vår supportergrupp deltagit. Matchintro, ny sång, introfilm, mer evenemang på stan med mera"

x "Folk drar folk"

Vad innebär det ökade publiksnittet för er rent ekonomiskt?

– Ett ökat publiksnitt är viktigt för föreningens ekonomi och för att vi ska kunna spela allsvenskt över tid. Delar av det ökade publiksnittet beror på att vi bjudit in licensierade fotbollsungdomar och barn från våra samhällsengagemang som fått se matcherna utan att lösa entré.  

De höga publiksiffrorna ser dessutom ut att hålla i sig kommande omgångar.

– Känslan nu är att det blir utsålt mot AIK, och det vore oerhört trevligt att se ett jättelikt stöd från Sundsvallspubliken mot Åtvidaberg. Jag har aldrig sett så många blåklädda på läktarna och vår merchandiseförsäljning har mer än dubblerats i år. En av målsättningarna på sikt är att arenan ska vara fullsatt och blåklädd, men för att nå dit har vi mycket kvar att utveckla, säger Henrik Wikström.

Mer läsning

Annons