Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsföretag säljer Norrportens matta

/

Sundsvallsföretaget Field Fanatics säljer planen på Norrporten arena. Digitala virtuella bitar till Giffarnas fans.
– Vi kan nu sälja något som har högt emotionellt värde för våra supporters, säger GIF Sundsvalls klubbdirektör Henrik Wikström.

Annons

Lotteri, korv och matchbiljetter är väl traditionellt vad som drar in pengarna till lagen från supporters. Men nu har GIF Sundsvall tagit till ett nytt digitalt grepp.

– Det är koncept som ligger i tiden och i linje med Föreningen svensk elitfotbolls (SEF) gemensamma planer på en digital utveckling av fotbollen, säger Henrik Wikström.

GIF Sundsvall och Malmö FF är först ut med att sälja mattan till fansen, och planen är att det ska bli fler klubbar. Först i norden men siktet är inställt på världen med exempel på Barcelona och Liverpool som kommande klubbar.

"En helt ny webbtjänst som ska få fotbollens storklubbar att tjäna miljoner" skriver företaget i ett pressmeddelande.

Hur mycket pengar kan det här dra in till Giffarna?

– Det är så nytt än att vi inte vet vad det kan innebära i pengar, men vi ser det som ett kul projekt och en möjlighet till extra intäkter, säger Henrik Wikström.

Varje supporter som köper en bit av planen får en GPS-koordinat och ett ägarbevis, samt får ett digitalt supporterkonto.

– Det finns många utvecklingsmöjligheter runt det här, vi jobbar gemensamt inom SEF att komma närmare supportrarna den digitala vägen. det här är en del av det, säger Henrik Wikström som lämnar en brasklapp om att det kommer mer digitala nyheter på Norrporten framöver.

Field fanatics är en idé av Andreas Feldt och Jonas Orgmet. Stig Svedberg är investerare och huvudägare tillsammans med Nicklas Sångberg, Ola Holm och Lars Oscarsson.

Mer läsning

Annons